Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Ordlista

Ordlista - Kommunikationsmål

Vad är det du vill uppnå med ditt PR-arbete?

Var realistisk när du bestämmer dina kommunikationsmål. Sätt dem inte för högt, men inte heller för lågt. Det viktigaste är inte att du uppnår alla de mål du sätter upp, utan att du har ett mål att sträva efter och en måttstock att mäta dina PR-aktiviteter emot.

Du kan exempelvis ha som kommunikationsmål att:

  • Skapa uppmärksamhet kring en ny produkt/tjänst.
  • Skapa mer uppmärksamhet kring en eller flera av ditt företags produkter eller tjänster.
  • Förändra målgruppernas attityd/inställning till företaget eller någon av dess produkter/tjänster.
  • Ändra ett speciellt beteende hos målgrupperna.
  • Förbättra företagets image och anseende hos målgrupperna.
  • Nå fler personer i en specifik målgrupp.
  • Öka kunskapen hos målgrupperna om företaget eller om någon specifik produkt eller tjänst.
  • Förklara och skapa positiv publicitet kring företaget, dess affärsidé och produkter/tjänster.
  • Få medierna att uppfatta företagets representanter som en viktig kunskapskälla och referens inom branschen och/eller ditt verksamhetsområde.
  • Skapa en bild av företaget som ett stabilt och säkert investeringsobjekt.
  • Öka förståelsen för ett beslut eller en verksamhet.
  • Bidra till att skapa kanaler för- och utveckla en dialog mellan olika branschparter.
  • Förmedla och bredda kunskapen om ett speciellt ämne eller verksamhetsområde.
  • Sprida viktiga forskningsresultat och dela med dig av ditt företags erfarenheter.
  • Skapa opinion för något.
  • Nå helt nya målgrupper.
  • Driva på utvecklingen av en viss sak eller fråga.
  • Öka det allmänna intresset för någon eller något
  • .

    Listan över olika tänkbara målsättningar kan göras i princip hur lång som helst. Det viktigaste är dock att du är konkret när du sammanställer dina kommunikationsmål. När du har din målsättning klar för dig är det dags att utarbeta en strategi för hur du ska uppnå den.

    Vill du bli expert på PR snabbt?

    Läs mer i PR-handboken

    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊



    << Tillbaka till ordlistan


    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se