Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Ordlista

Ordlista - Lojalitetsprogram

Många Svenska företag befinner sig mentalt någonstans mellan gamla Sovjet och USA, med en dragning åt Sovjet. Det finns alldeles för många säljare som är så missnöjda med vad de gör att de låter det gå ut över kunderna. Det är dålig service, folk som inte ringer tillbaka. Den naturliga frågan är: Har vi det lite för bra? Är konkurrensen för klen? Har företagen så många kunder att det inte spelar någon roll om några faller ifrån?
Vi belönar inte trogna kunder utan tar dem för givet, Vi utnyttjar inte möjligheterna att ge ett erbjudande på nästa köp direkt vid köpet. Vi är inte intresserade av att ta hand om kunderna mellan köpen. Vi skapar taffliga lojalitetsprogram som inte fungerar. Vi överraskar inte kunderna.

Och slutledningen är att: Vi försvarar inte vår plats i kundernas hjärtan. Bra för dig. Gör det. Gör så här:

Hör av dig. Att höra av sig kan man göra på många sätt.

• Ett kort telefonsamtal efter leverans
• Att ringa då och då för att visa att du är tillgänglig.
• Att skicka kort på olika helger eller andra speciella dagar. Allt utom julen eftersom alla adnra gör det också
• Ring då och då men inte fört att sälja.
• Lämna information om förändringar på ditt företag.
• Att rekommendera en bok eller skicka en artikel som du vill dela med dig av.
• Att visa att du sett att de lyckats med något.
• Skicka ett mail

Du ska fundera ut naturliga sätt att hålla dig nära kunderna. Du ska göra dem lyckliga. De ska inte ens behöva fundera över andra leverantörer. Det jag säger är att du ska börja betrakta ditt företag som en del i dina kunders företag och att du ska hjälpa dem att göra bra saker. Ni ska göra bra saker tillsammans. Och kom ihåg att de kunder du har nu redan känner till ditt företag. Det betyder att det kostar mindre att försöka sälja mer till dem istället för nytt till nya kunder.


Vi rekommenderar särskilt boken 54 steg som får ditt företag att växa med raketfart
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och vad vill du göra nu?

Jag vill läsa massor av gratis tips om allt från marknadsföring och ledarskap till hur företagarlivet blir lättare och roligare.

Jag vill prenumerera på smarta tips gratis
Många som kommer till den här sidan gillar att få påminnelser genom våra gratis tipsbrev som du kan få som inspiration direkt i e-posten. Läs om dem och prenumerera gratis på den här sidan.

Jag vill titta in i bokhandeln
Alla böcker är konkreta och innehåller tips och råd som du kan använda direkt:
  • Alla nyheter
  • Smarta böcker om marknadsföring
  • Lyckade starta eget-böcker
  • Superbra böcker för chefen
  • Konkreta böcker om att göra affärer på internet
  • Handfasta böcker om personlig utveckling
  • Vassa böcker om att sälja
  • Enkla böcker om företagsekonomi och affärsjuridik



  • << Tillbaka till ordlistan


    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se