Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Testa dig själv

Är ditt företags Internetsatsning en stolthet eller en skam?

Här kan du genom att svara på några enkla frågor få en rimlig uppfattning om hur mycket pengar ditt företag kommer tjäna på Internet under nästa år...
Har ditt företag en hemsida?

Nej, vi behöver inte någon närvaro på nätet.

Ja, vi har en som uppdaterades senast i våras.

Naturligtvis. Jag förstår att nätet är framtiden och att de stora elefanterna som dansade ner i kärret under dotcom-döden bara visade oss andra fegisar vad man inte skulle göra och nu gör vi som man ska göra - tack till dem som gick före.
Har ni byggt in tankar på vinst i allt ni gör med sidorna?

Vinst?

Nja, vi har sidorna mer för information.

Det är klart att vi har, Vi vet exakt vad kunderna vill ha eftersom vi frågat dem och sidorna börjar dra in pengar som resultat av det. Webbsatsningen är redan lönsam eller kommer att bli det inom kort.
Vet du vad du ska sälja på Internet?

Det går inte att sälja våra produkter via nätet.

Vi säljer inte, vi informerar bara.

Vi vet att den information som vi lägger ut på nätet ger kunderna ett bra underlag för köpbeslut. Vi får jobbet gjort genom att både vara personliga och informativa.
Är du rädd för den nya tekniken?

Skitskraj - jag hoppas att ingen upptäcker hur lite jag kan.

Det är bökigt men det finns folk här som kan ta tag i det.

Det är en del att sätta sig in i men om man bara ger det en chans och struntar i vilka manicker som gör att det fungerar och istället fokuserar på vilka fantastiska möjligheter som finns så är det ganska lätt. Det gäller att hyra in det man inte klarar själv.
Hur ser du på innehållet på din hemsida?

Innehåll? Du menar alla erbjudanden om produkter?

Vi beskriver vår affärsidé och presenterar personalen på bild.

Vi vet att det är viktigt att bli känd för något speciellt på nätet och jobbar aktivt med innehållet och förklarar saker som många tycker är svåra, på ett lättare sätt. Vi håller sidan uppdaterad och lägger in nytt som kunderna frågar efter eller som vi själva tar initiativ till.
Hur har du skapat naturliga stigar på din hemsida?

Jag fattar inte ens vad du babblar om.

Vi har en meny med olika kategorier där man kan gå vidare in på andra sidor.

Vi har byggt naturliga stigar som är olika för olika typer av besökare. Det gemensamma med alla stigar är att de på ett naturligt sätt leder besökaren vidare mot det svar vi helst vill ha av alla besökare.
Vad har du gjort för att andra ska hitta dina sidor?

Vadå? Vi är ju på Internet, det räcker väl?

Vi har berättat för alla kunder att vi finns på nätet.

Vi har registrerat sidorna hos de 10 viktigaste sökmotorerna och gör det enkelt för oss genom att planera återregistreringar var sjätte vecka. Dessutom har vi tänkt igenom varje sidas metataggar för att flirta med sökmotorerna. Vi har också byggt satellitsidor för viktiga delar av vårt företag som vi tror kan vara attraktiva trafikdragare. I all vår reklam talar vi om varför man ska besöka vår sida. Vi har alltså inte bara hemsidesadressen tryckt på bilen utan lägger till ett skäl som talar om för folk varför de ska gå dit.
Hur ser din affärsmodell för nätet ut?

Vi har ingen.

Att vi ska försöka tjäna pengar på sidan, inte bara göra så att den betalar sig själv.

Vi jobbar på många fronter samtidigt. Vi har sidor med smart innehåll. Vi har ett nyhetsbrev.Vi har registrerat sidorna på branschsidor, i sökmotorer och i kataloger. Vi har samarbetspartners på nätet och utanför, deltar i branschens diskussionsforum. Vi har en bra statistiktjänst så vi får ärliga svar om vad vi ska förändra. Och mycket mer.
Vem är det som gör dina sidor?

Det är min grabb. Han går i högstadiet/ gymnasiet och har gått en kurs i skolan.

Jag gör den själv eftersom jag är den som bäst förstår vad kunderna vill ha.

Jag har lagt ut jobbet på en webbdesigner men följer arbetet eftersom det är jag som kan mitt område bäst. Jag vet att en hemsida fungerar när den som kommer dit får vad den kom dit för och att en del webbdesigners är bra på teknik men inte på kommunikation. Jag är inte rädd för att fråga om jag inte förstår något.
Ärligt talat, vad tror du att din hemsida kan göra för jobb åt ditt företag?

Inte mycket, men alla andra har hemsidor, så vi har en också.

Tja, det får framtiden utvisa.

Jag vet att min hemsida kan sälja produkter - direkt eller indirekt. Jag kan imponera på kunder och samarbetspartners. Jag kan spara kostnader för trycksaker. Jag kan informera kunderna mycket mer och bättre och massor av andra saker.

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se