Frågespalt
Stellan Löfving svarar på dina frågor om att få gratisreklam
Frågor och svar:
1. Jag står i begrepp att lansera en ny produkt på den svenska marknaden. Tyvärr har olika kostnader för registrering av varumärken, typgodkännanden, översättningar och annat slukat större delen av min marknadsföringsbudget. Har du något tips på vad jag kan göra?
klicka här
2. Styrelsen för företaget där jag jobbar har beslutat att vi ska styra över en del av vår marknadsföring till PR. Eftersom jag själv har en ganska tung bakgrund inom mer traditionell reklam funderar jag på att anlita en PR-byrå. Är det en bra idé?
klicka här
3. Jag har precis startat en liten bokföringsbyrå. Nu ska jag börja marknadsföra mig, men det är så dyrt att annonsera i tidningen. Jag måste få in lite fler kunder, annars kommer detta inte att gå bra. Kan du hjälpa mig?
klicka här
4. Jag och mina kollegor har jobbat med PR i flera år, men responsen är så dålig. Vi skickar ut pressmeddelanden så fort något händer i företaget, men tidningarna bryr sig inte. Vad gör vi för fel?
klicka här
5. Tänkte lägga upp lite pressbilder på firmans webb. Några goda råd?
klicka här
Fråga 1.
Jag står i begrepp att lansera en ny produkt på den svenska marknaden. Tyvärr har olika kostnader för registrering av varumärken, typgodkännanden, översättningar och annat slukat större delen av min marknadsföringsbudget. Har du något tips på vad jag kan göra?
Lasse Andersson, Karlskrona
Svar:
Det där är klassiskt, tyvärr. Att dra igång något nytt kostar alltid mer än man tror. Men misströsta inte, det finns många sätt att komma igång ändå. Börja med att skicka ut ett pressmeddelande till tidningar som vänder sig till dina presumtiva kunder, till exempel lämpliga bransch- eller facktidningar. Skicka med bra bilder på dig själv och produkten. Satsa på lite ovanliga bilder i kul miljö. Du kan också prova att skicka något till lokaltidningen där ditt företag finns. Lokaltidningarna älskar nystartade företag. Glöm inte att journalisterna vill ha en historia att berätta. Kan du bjuda dem på den, så är du nästan hemma.
Hela bilden av hur du får gratisreklam får du i Stellans bok 100 sidor om att få gratisreklam.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Fråga 2.
Styrelsen för företaget där jag jobbar har beslutat att vi ska styra över en del av vår marknadsföring till PR. Eftersom jag själv har en ganska tung bakgrund inom mer traditionell reklam funderar jag på att anlita en PR-byrå. Är det en bra idé?
Marknadschefen
Svar:
Att anlita en PR-byrå kan vara en väg om det handlar om stora och omfattande kampanjer. Men mitt råd blir nog ändå att du bör prova själv först. Skaffa några bra böcker om PR eller prata med folk du känner som har mer erfarenhet. Du bör också passa tillbaka bollen till styrelsen: Be dem hjälpa till med PR-arbetet! PR handlar om att sprida information och kunskap, och styrelse kan vara ett värdefullt nätverk för att lyckas med detta. Om du sedan kör fast är det kanske dags att ringa PR-byrån.
Hela bilden av hur du får gratisreklam får du i Stellans bok 100 sidor om att få gratisreklam.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Fråga 3.
Hej!
Jag har precis startat en liten bokföringsbyrå. Nu ska jag börja marknadsföra mig, men det är så dyrt att annonsera i tidningen. Jag måste få in lite fler kunder, annars kommer detta inte att gå bra. Kan du hjälpa mig?
Jessica Lagerström
Svar:
Det låter som om det är dags att sparka igång djungeltelegrafen. Berätta för alla du känner om din verksamhet, och var inte rädd för att prata om det även med främmande människor. I väntrummet hos tandläkaren, till exempel. Ett annat tips är att sätta in en radannons i tidningen. Det är mycket billigare än vanliga annonser, men läses mycket noga av många företagare. Du kan också köra en riktig gerillakampanj med exempelvis lappar på bilrutor med en värdekupong på "En gratis skattedeklaration." Nosa reda på var Rotary håller sina möten och bombardera bilarna utanför lokalen med lappar. Eller varför inte erbjuda lokaltidningen att skriva en ekonomikrönika varje månad?
Hela bilden av hur du får gratisreklam får du i Stellans bok 100 sidor om att få gratisreklam.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Fråga 4.
Hej Stellan!
Jag och mina kollegor har jobbat med PR i flera år, men responsen är så dålig. Vi skickar ut pressmeddelanden så fort något händer i företaget, men tidningarna bryr sig inte. Vad gör vi för fel?
Lena i Borås
Svar:
Svårt att säga, det kan bero på många saker. Men av ditt mejl att döma, skulle det kunna vara så att ni jobbar lite för hårt. Lagom är bäst, och ingen journalist gillar att bli överöst med massor av information om mindre viktiga saker. Det kanske är dags att ta en paus. Sätt igång igen om ett halvår, och se då till att ni har en riktigt bra nyhet att komma med. Förstärk med bra bilder och kanske en liten (obs! liten, ingen muta) överraskning. Ett varuprov eller en godispåse i kuvertet, till exempel?
Hela bilden av hur du får gratisreklam får du i Stellans bok 100 sidor om att få gratisreklam.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Fråga 5.
Tänkte lägga upp lite pressbilder på firmans webb. Några goda råd?
Toffe
Svar:
Anlita en svindyr fotograf. Skämt åsido, det kan absolut vara värt att fundera på om ni ska anlita en fotograf. Det kan betala sig. Bra bilder kan vara det lilla smörjmedel som behövs för att få tidningen att skriva något om ert företag, eller lyfta upp materialet till en mycket bättre placering. Glöm bara inte att göra klart att ni ska använda bilderna som pressmaterial och att de ska vara fria för publicering. Det kan påverka priset, men om ni inte gör det kan ni i värsta fall bli stämda för brott mot upphovsrätten.
Om ni ska ta bilder själva ska ni satsa på att våga vara lite annorlunda och kul. Inga gubbar framför firmans entré eller bilder på fabriken. Det är alldeles för tråkigt.
Och en sak till: Skicka inte pappersbilder. Bättre med en cd eller länk till sajten med pressbilderna.
Hela bilden av hur du får gratisreklam får du i Stellans bok 100 sidor om att få gratisreklam.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Dela det här: