Frågespalt
Krister Maxe svarar på dina frågor om att skriva framgångsrika säljbrev.
Frågor och svar:
1. Hur vet jag att jag har starka rubriker?
klicka här
2. Vad ska man lägga krutet på?
klicka här
3. Var i säljbrevet ska erbjudandet stå?
klicka här
4. Hur blir man av med skrivkramp?
klicka här
5. Hur avslutar man ett säljbrev på ett bra sätt?
klicka här
Fråga 1.
Hur vet jag att jag har starka rubriker?
Svar:
Det vet du inte förrän du har testat dem, höll jag på att säga. Du kan däremot göra ett enkelt test som ökar sannolikheten att du har en bra rubrik. Gör så här: plocka bort rubriken från säljbrevet och sätt ditt telefonnummer under rubriken och fråga dig om någon kommer att ringa. Låt oss säga att du är kroppsterapeut och du vill nu hjälpa folk som har spänningshuvudvärk eftersom det är din specialitet. Och nu tycker du att du har kommit på kanonrubriken "Spänningshuvudvärd? Ring 123-456 68". Får du några samtal då? Kanske. Men du har större chans att få många samtal om du skriver: "Vad gör läkare när de får huvudvärk? Ring 123-456 78". Eller ännu bättre: "Gör som läkare - bli av med din spänningshuvudvärk på mindre än 5 minuter. Ring 123-456 78". Varför är det en bra rubrik? Sociala bevis. Folk tror mer på läkare än vad de tror på dig. Och om läkare gör något som får bort deras huvudvärk på mindre än fem minuter så måste det ju vara bra. Försök därför alltid koppla sociala bevis tillsammans med ett stort löfte så har du antagligen en kanonrubrik.
Här är fler tips för starkare rubriker:
- Telegrafera en dynamisk fördel eller ett starkt löfte.
- Lägg till: "Hur du" i början. Exempel: Hur du blir av med spänningshuvudvärk på mindre än fem minuter".
- "Ropa" på rätt målgrupp. Exempel: "Reumatiker: Ny salva smeker bort din smärta på 59 sekunder" Eller: "Golfare: Ny hemlig driver ger dig minst 30 meter längre utslag".
- Väck nyfikenheten på något sätt. Exempel: Förvandla 550 kr till 8 797 kr på bara 3 dagar. Läsaren kommer att undra. "Varför exakt 8 797? Varför 3 dagar?" och läser vidare för att få svaren. Ett annat sätt är att skrämma läsaren: "Vad du aldrig någonsin ska äta på ett flygplan". Det finns ingen som inte vill veta vad man aldrig ska äta på ett flygplan. En annan nyfikenhetsrubrik skulle kunna vara: "Räkningar det är okej att betala för sent".
- Använd meningsfulla specifika siffror. 59 sekunder mer specifikt än "på sekunder".
- Använd ord som väcker uppmärksamhet: Varning, Garanterad, Ny, Nu, Hemlig, Erbjudande. Och så vidare.
Tänk på att en rubrik nästan aldrig avslöja sin hemlighet. Den bör reta aptiten och fresta läsaren att läsa det som följer. Om du ger bort allt i rubriken så behöver man ju inte läsa vidare. Till exempel så ska du INTE säga:
"Sänk din konstruktionskostnad genom att hyra maskiner och köpa begagnat material."
Men du skulle kunna säga något i stil med:
"Upptäck två enkla sätt att sänka din konstruktionskostnad med 25 % eller mer"
Hela bilden av hur du får ditt företag att skriva framgångsrika säljbrev får du i Kristers bok 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Fråga 2.
Hej, det är första gången som jag skriver säljbrev åt mitt företag och jag undrar vad man ska lägga mest krut på?
Svar:
Först och främst ska du fundera ut ett riktigt bra erbjudande till dina kunder. Erbjudandet ska vara utformat så att det bara går att få under en begränsad tid och det ska vara något som du i vanliga fall inte erbjuder. De flesta säljbrev och direktreklamutskick har inte ens något erbjudande. Och det är korkat. Sedan ska du lägga mest krut på rubriken och inledningen i brevet. Du kan ha med erbjudandet redan i rubriken men det är inget måste. Din rubrik måste däremot svara på frågan: "Vad får jag ut av det här och varför ska jag läsa det här nu?"
Hela bilden av hur du får ditt företag att skriva framgångsrika säljbrev får du i Kristers bok 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Fråga 3.
Jag undrar var i säljbrevet man ska lägga in erbjudandet. I början, mitten eller slutet?
Svar:
Var du lägger in erbjudandet beror på två saker. Dels hur mycket kunden känner till produkterna och dels på vilken typ av produkt eller tjänst du säljer. Ett generellt tips är att försöka få in erbjudandet (om det är ett riktigt bra erbjudande) så snabbt som möjligt. Det betyder dock inte att du direkt i rubriken skriver, "Produkt XX just nu bara 199 kr!". Om personen inte känner till din produkt så spelar det ingen roll vad den kostar. Hon vill först och främst veta vad hon får ut av att läsa ditt brev. Och det är det som du ska ge henne först. En anledning att fortsätta läsa istället för att kasta ditt brev och ditt fina erbjudande i pappersåtervinningen. Om hon däremot känner till produkten/tjänsten som du säljer så kan det vara bra att nämna erbjudandet direkt i rubriken eller i alla fall i inledningen på brevet. Du ska också tänka på att upprepa erbjudandet ett par gånger. Gärna i PS:et.
Hela bilden av hur du får ditt företag att skriva framgångsrika säljbrev får du i Kristers bok 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Fråga 4.
Ibland när jag skriver så får jag skrivkramp, kommer inte på något att skriva och sitter bara framför ett tomt word-dokument. Har du några tips?
Svar:
Det finns flera olika sätt att bli av med skrivkramp. Men här ska du få ett som alltid fungerar. Fundera en stund på produkten eller tjänsten du skriver om. Ta sedan en paus på fem minuter. Sätt dig sedan framför datorn och skriv fritt. Bara skriv. Knacka ner precis vad som helst i 15 minuter. Censurera inte dina tankar. Skriv! Skriv! Skriv! Skriv ner allt som poppar upp. Läs sedan igenom vad du har skrivit. Kolla om du hittar något som du kan använda som rubrik, första mening, PS eller något annat. Målet med den här övningen är att få ner så mycket ord, meningar och idéer som möjligt. Bry dig därför inte om vad du har skrivit. Bara skriv så snabbt och mycket du orkar. När du fått ned några lovande idéer på pappret så är du igång och lämnar skrivkrampen bakom dig.
Hela bilden av hur du får ditt företag att skriva framgångsrika säljbrev får du i Kristers bok 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Fråga 5.
Hur avslutar man ett säljbrev på ett bra sätt?
Svar:
Du ska få ett enkelt svar som många missar. Alla säljbrev ska avslutas med att du talar om för läsaren/kunden vad han eller hon ska göra. Och vad behöver hon göra för att kunna köpa produkten? Fylla i svarskortet och skicka in? Säg det då: "Fyll i svarskortet och skicka in inom sju dagar så får du dessutom en Trisslott - chans att vinna miljoner!". Vill du att hon ska ringa så säger du, "Lyft luren och ring 0123-456 78 och beställ redan idag!" Tar du heller emot beställningar över webben? Inga problem, då säger du kanske så här: "Gå in på www.dittforetag.se och beställ nu på en gång!". Svårare än så är det inte. En sak till bara. Du skriver naturligtvis under ditt brev med: "Bästa hälsningar" "Med vänliga hälsningar" Eller något liknande.
Hela bilden av hur du får ditt företag att skriva framgångsrika säljbrev får du i Kristers bok 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat.
Ta mig tillbaka till frågorna,
klicka här
Dela det här: