Driver du ett företag som drar in huvudinkomsten till din familj?
Då behöver du den här boken.
För säg att något skulle hända dig.
Vad händer då med din familj och vad händer med ditt företag?
Stopp!
Jag tycker att vi lindar in det lite i sockervadd för sakens skull. Vi låtsas istället att du plötsligt får ett infall att köpa en enkel resa till Hawaii för att du bara får lust att sticka iväg ett halvår.
Du hamnar inte på sjukhus, du blir inte påkörd av en buss eller blir hastigt sjuk – du sticker till Hawaii.
Så, säger vi.
Du åker till flygplatsen och tar första bästa plan. Härligt!
Frågan är då:
Vad skulle din familj och dina medarbetare behöva veta för att företaget ska rulla vidare?
Allt det kan du skriva ner om ditt företag i den här boken
I den här boken blir du guidad genom olika viktiga områden i ditt företag och skriver ner allt viktigt om ditt företag direkt i boken så att någon annan kan hantera allt om du sticker till Hawaii lite för spontant.
Här kan du visa upp vad andra behöver veta om den dagliga driften av ditt företag så att det kan skötas även när du windsurfar, dricker paraplydrinkar och äter chicken long rice på en solig hawaiiansk strand.
Du gör det lättare för dem som ska ta hand om företaget medan du har sand mellan tårna.
Att fylla i den här boken är att sätta på sig vuxenbyxorna helt enkelt.
Den norske affärsmannen Stein Erik Hagen som bland annat är storägare i storkoncernen Orkla och investmentbolaget Canica är praktisk och smart. I januari 2019 hade han en övning med sina barn. Namnet på övningen – ”Pappa døde i går” (Pappa dog i går). Syftet med övning var såklart att barnen skulle få en chans att se vad de behövde göra om deras pappa plötsligt blev oförmögen att sköta företaget. En praktisk övning där de fick chansen att bolla allt med sin pappa OM något skulle hända.
Smart. Den här boken gör hela det jobbet.
Du guidas genom boken och skriver ner det här:
☑️ Om företaget
☑️ Mitt första val av ansvariga personer
☑️ Var viktiga saker finns
☑️ Företagets tillgångar av värde
☑️ De viktigaste inkomstkällorna/ de viktigaste kunderna
☑️ Övriga inkomstkällor
☑️ De viktigaste fasta kostnaderna
☑️ Viktiga leverantörer för företagets drift
☑️ Marknadsföringskontakter
☑️ Åtaganden
☑️ Access till viktiga saker
☑️ De viktigaste programvarorna vi använder
☑️ Ekonomisk information – och kontaktpersoner
☑️ Internetkonton/internettjänster/molntjänster
☑️ Sociala medier
☑️ Körschema för företaget
☑️ Viktiga saker att inte missa
Varför den här boken är så viktig
Du och jag som företagare är experter på att planera, det måste vi ju vara. Vi har hundra saker i huvudet varje dag, vet vad vi ska göra. Vi har livförsäkringar ifall något skulle hända oss så att våra efterlevande inte får det ännu jobbigare om vi skulle dö.
Men...
... jag kan slå vad om att inte ens en procent av Sverige 700 000 företagare har gjort en plan för om det värsta skulle hända – om de blir påkörda av en buss till exempel.
Bakgrund
Tanken med att göra en sån här plan slog mig för många år sedan när jag märkte att vi fick alltfler underleverantörer som vi var beroende av. Det var konsulter, webbdesigners, redovisningsmänniskor och andra som vi verkligen förlitar oss på som litet företag.
En dag fick jag inte tag i en av de här viktiga personerna. Jag mailade ringde och sms-ade men inget svar och där stod vi. I just det här fallet så hade personen ifråga inte dött men väl struntat i oss för att en större kund plötsligt krävde all uppmärksamhet (fick jag reda på senare). Det här gjorde mig både arg och frustrerade och handlingskraftig. Jag bad till exempel vårt webbdesignföretag, som är otroligt viktiga för oss att komma in med en lista över hur sajterna är byggda, vilka koder som fanns och all fakta som vi kunde behöva om något hände honom. Eller för all del, om vi inte ville jobba med dem längre så vi kunde avsluta samarbetet direkt om de började ta oss för givna för mycket och segade till.
Men så slog det mig att det här är lika mycket en fråga för både mig och min fru som driver förlagen ihop. Jag har nästan ingen koll alls på alla hennes ansvarsområden och hur hon gör allt hon gör. Och hon har ingen koll på allt jag gör och hur jag gör det.
Vad skulle hända om jag blev påkörd av en buss?
För min del vet jag. Då skulle allt stanna eftersom jag ligger i frontlinjen med marknadsföring, författarkontakter, webbdesignkontakter och allt som rör sälj. Ingen annan vet allt om mina kontakter, mina rutiner, mina lösenord. Allt skulle stanna.
Så jag gjorde en egen ”busslista” och makabert nog har jag haft den som en plastmapp i bokhyllan och sagt till berörda att om jag blir påkörd av en buss så kolla den gröna mappen.
Jag tänkte såklart att alla företagare behöver en sån här lista och därför gör jag nu en bok av det istället. Formatet är behändigare, alla frågor är med och det är lättare att hantera.
Köp den och skriv i den. Det ger ett lugn man behöver som företagare.
Du och jag som företagare är experter på att planera, det måste vi ju vara. Vi har hundra saker i huvudet varje dag, vet vad vi ska göra. Vi har livförsäkringar ifall något skulle hända oss så att våra efterlevande inte får det ännu jobbigare om vi skulle dö.
Men...
... jag kan slå vad om att inte ens en procent av Sverige 700 000 företagare har gjort en plan för om det värsta skulle hända – om de blir påkörda av en buss till exempel.
Bakgrund
Tanken med att göra en sån här plan slog mig för många år sedan när jag märkte att vi fick alltfler underleverantörer som vi var beroende av. Det var konsulter, webbdesigners, redovisningsmänniskor och andra som vi verkligen förlitar oss på som litet företag.
En dag fick jag inte tag i en av de här viktiga personerna. Jag mailade ringde och sms-ade men inget svar och där stod vi. I just det här fallet så hade personen ifråga inte dött men väl struntat i oss för att en större kund plötsligt krävde all uppmärksamhet (fick jag reda på senare). Det här gjorde mig både arg och frustrerade och handlingskraftig. Jag bad till exempel vårt webbdesignföretag, som är otroligt viktiga för oss att komma in med en lista över hur sajterna är byggda, vilka koder som fanns och all fakta som vi kunde behöva om något hände honom. Eller för all del, om vi inte ville jobba med dem längre så vi kunde avsluta samarbetet direkt om de började ta oss för givna för mycket och segade till.
Men så slog det mig att det här är lika mycket en fråga för både mig och min fru som driver förlagen ihop. Jag har nästan ingen koll alls på alla hennes ansvarsområden och hur hon gör allt hon gör. Och hon har ingen koll på allt jag gör och hur jag gör det.
Vad skulle hända om jag blev påkörd av en buss?
För min del vet jag. Då skulle allt stanna eftersom jag ligger i frontlinjen med marknadsföring, författarkontakter, webbdesignkontakter och allt som rör sälj. Ingen annan vet allt om mina kontakter, mina rutiner, mina lösenord. Allt skulle stanna.
Så jag gjorde en egen ”busslista” och makabert nog har jag haft den som en plastmapp i bokhyllan och sagt till berörda att om jag blir påkörd av en buss så kolla den gröna mappen.
Jag tänkte såklart att alla företagare behöver en sån här lista och därför gör jag nu en bok av det istället. Formatet är behändigare, alla frågor är med och det är lättare att hantera.
Köp den och skriv i den. Det ger ett lugn man behöver som företagare.
Om författaren: Stefan Ekberg har skrivit ett femtiotal böcker om företagande och personlig utveckling. På Esbribloggen kan du läsa en recension