Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur blir man den perfekta företagaren?


Jag får alldeles för sällan frågan om vad för slags person som lyckas bättre än andra som företagare. Jag skulle mycket hellre få den frågan än massor av mail med affärsidéer som olika personer undrar om jag tror skulle fungera. Det är nämligen så att det krävs så ofantligt mycket mer än en idé för att lyckas och därför tänker jag nu låtsas att du frågar mig vad jag tror krävs.

Du – Hej Stefan. Hur skulle du beskriva en perfekt företagare?

Jag – Tack för den smarta frågan. Det är en enkel fråga med ett ganska komplicerat svar. Jag har träffat massor av företagare som lyckats och som är individuellt helt olika. En del är extremt sociala och andra blyga och tystlåtna. Vissa har lång utbildning och andra har gått direkt ifrån grundskolan. Men, det finns ändå gemensamma nämnare:

Jag tror att de allra viktigaste egenskaperna för en framgångsrik företagare är de här två:

1. En bra idé som passar personligheten
2. Energi och jävlaranamma

Men, låt mig få drömma ett tag. Säg att jag helt automatiskt kunde ge dig massor av egenskaper som jag tror att du kommer att tjäna på som företagare, då skulle jag ge dig till allt det här:


Stjärnsäljaregenskaper
Jag skulle absolut se till så att du gick in i företagandet helt och fullt medveten om att alla som startar ett företag ingår automatiskt ett avtal med sig själv om att bli säljare. Det betyder att du hellre ägnar dig åt att sälja än att hålla på med administration. Du njuter av att avsluta affärer och känner glädje varje gång du får en kund att köpa lite mer och bli nöjd med beslutet. Du tycker att försäljning är spännande och mycket viktigt.

Pengakoll
Det skulle vara härligt att hjälpa dig att ha stenkoll på pengar så att du verkligen avsätter tid till det så att du alltid vet vad som finns, vad som är på väg in och vad som ska ut ur företaget.
Det här är både helt avgörande för ditt företags framgång och dessutom mycket lugnande för själen.

Förmåga att förstå hur du påverkar din marknad
Härligt. Jag skulle bygga en version av dig som var enormt intresserad av marknadsföring och som förstod att det inte är så svårt egentligen. Du skulle njuta varje gång du vaskade fram ett nytt kostnadseffektivt och smart sätt att nå nya och gamla kunder. Jag skulle ge dig ett ständigt aktuellt bibliotek av nya böcker med nya fräscha idéer för dig att testa och utvärdera. Just det här området är enormt eftersatt just för att nya företagare inte sätter sig in i det ordentligt innan de startar sina företag. För många är marknadsföring samma som annonsering. Det kunde inte vara mer fel än så och det skulle jag visa dig eftersom bristen på den här kunskapen sänker företag i Sverige varje dag. Jag skulle göra dig jätteintresserad av att hålla din kunskap aktuell så att du kan för att få ditt företag att komma först av alla i din bransch.

Ett hälsosamt ego
Jag skulle göra dig till en person som vet att att ditt företags överlevnad handlar om att kunderna är nöjda och därför blir du en person som inte har problem med att sätta kundernas behov före dina egna. Du är ett proffs och uppträder som ett proffs även när kunderna är omöjliga, dumma eller helt hopplösa. Du kan klara att ta lite orättvis skit från en missnöjd kund även om det inte är ditt fel. Och du gör allt det här för att du vet att det är den överenskommelse alla framgångsrika företag har med kunder – kunderna har rätt även när de inte har det eftersom det är de som pumpar in livsblodet i ditt företag. Å andra sidan så vet du också att det där livsblodet de pumpar in är samma kraft som kommer att betala din höga lön och personliga frihet till slut.

En dröm som är så stark att du måste nå den till varje pris
Jag skulle ge dig en stor fläskig fantastisk dröm eftersom det är så viktigt för varje företagare att ha en sån. Det duger inte med att bara vilja försörja sig som bränsle att ta dig framåt när det blåser snålt, för det kommer det att göra. Ibland är det bara lite småkallt och ibland sitter du helt naken mitt på ett isblock mitt ute i ishavet. Det är då din dröm hjälper dig att hålla värmen.
Men det räcker inte med att du tror på drömmen. Andra måste göra det också. Din familj, banken, omgivningen och inte minst kunderna måste falla in i kören av lovsång till idén. Därför skulle jag också göra dig bra på att sälja in den till andra.

Passion för vad du gör
Med en brinnande passion är det nästan omöjligt att misslyckas, till och med om du har en medioker idé. Jag skulle göra dig så passionerad att du till och med tänker på företaget under en middag med dina bästa vänner. Du ska vara så sugen på det du gör att du vaknar klockan fem på morgonen och knappt kan vänta på att få gå till jobbet för att göra det där smarta för kunderna som du kom på igår. Jag vill se dig anteckna saker på baksidan av taxikvitton, ringa din egen telefonsvarare och spela in något för att du är rädd att glömma bort det, bli rosig om kinderna när du pratar med kunderna.
Det är nämligen den där passionen kunderna kommer att se. Om du ” bara” är intresserad av det du gör så blir du bara som 95 % av alla andra företagare. Om du däremot lever, äter, sover och älskar din idé så kan du nå precis hur långt som helst eftersom passionen både ger dig energi och skapar ny energi på samma gång.

Öppenhet för ny kunskap
Det mesta med företagande kan man lära sig ganska snabbt och det är en fördel om du inte är beroende av Excel för att förstå verkligheten utan snarare förstår den intuitivt och är öppen för att lära dig nya saker. I mitt jobb kan jag ibland få för mig att det är en nackdel med för mycket formell utbildning, t ex en ekonomexamen eftersom den inte alltid är praktiskt användbar i företagandet. Lyckat företagande handlar ofta mer om fingertoppskänsla, testande och en jakt på ny användbar kunskap än att göra tabeller (om man inte är säljer tabeller förstås). Ditt jobb som företagare handlar om att lära dig nya saker varje dag – det är ju faktiskt det bästa med företagande. Du lär dig av vad andra har gjort som fungerat bra gör ännu bättre än dem. Så fort du bestämt dig för att du kan allt om ditt område så är det slut.

Observera att jag inte säger att formell utbildning är negativt för en företagare. Det jag säger är att som företagare kan man inte vara konformist och hålla sig till reglerna hela tiden. Företagare möter ständigt olika utmaningar och vägarna runt problemen är ofta okonventionella när de är som bäst. Det går inte att luta sig på en examen i de situationerna. Utbildningar är ofta designade för att skapa arbetskraft, inte problemlösare.

En fantastiskt hälsa
Jag skulle direkt ge dig en topphälsa. Som företagare kommer du verkligen att behöva en bra hälsa och en seghet som handlar om att inte känna efter så mycket hela tiden. Under förkylningsperioder så går du till jobbet ändå, med din lilla vän Treo på skrivbordet. Ibland om du ligger däckad i feber så måste du ändå masa dig till jobbet för att få saker klara. Den typen av händelser får inte vara katastrofer för dig.

Du kommer att behöva din hälsa eftersom du jobbar mer än andra.. Jag brukar ju säga att du får räkna med att jobba halvtid, alltså halva dygnet under den första tiden och i olika perioder framöver. För att inte tala om helger som du både kan behöva för att hinna ikapp men också för att hålla på med administration och annat för att ha all information om hur företaget fungerar på plats.

Jag skulle också ge dig en sund syn på utbrändhet. I Sverige pratar alla om utbrändhet och det är i de allra flesta fall bara larv. Vi tror att jobbet tar livet av oss bara vi sätter foten där. I själva verket så består vi svenskar av en samling mesar som känner efter för mycket. Jag skulle se till att du inte gjorde det. Men, och här är nyckeln – jag skulle också ge dig förmågan att koppla av och koppla bort. När du är klar med det stora projektet – ta ledigt några dagar. Sov middag om du kan. Gör saker du tycker är roliga som inte handlar om jobbet. Det är bra för hälsan.
Utbrändhet när den är på riktigt är ett fruktansvärt tillstånd. Att kalla sig för utbränd när man bara är lite trött efter att ha sovit dåligt en vecka är ett hån mot dem som är utbrända på riktigt. Som företagare lär du dig snart att ansträngande perioder varvas med lugnare och det är i de sistnämnda som du får chansen att hämta upp dig själv och din energi igen. Som företagare går du inte runt och förväntar dig att varje dag ska vara lycklig – sånt larv låter vi kvällstidningarna skriva om. Livet är både och även i företagarvärlden.

Vet du, jag skulle också göra dig jätteintresserad av att ta hand om din kropp. Jag skulle se till så att du aldrig köpte Pizza och annan snabbmat när du jobbar över och jag skulle se till så att du bokade in tid på ett gym med en personlig tränare och tränade minst tre dagar i veckan. Den fysiska träningen hjälper dig ofantligt mycket när det är tuffare på jobbet. Du blir starkare och orkar mer . Det betyder att du också når dina mål snabbare.

Envishet
Människor som har lyckats glömmer ofta att det var envishet som som tog dem dit. En del människor ringaktar sin egen envishet och tänker inte på att den finns där som ett personlighetsdrag. De säger att det är lätt att bli framgångsrik för att det var lätt för dem, just tack vare den inbyggda envisheten. Envisheten visar sig när dina första bakslag kommer. DU missar en kund. Du får inte det du ville ha fast du jobbat som en galning för det. Om du då kan koppla in din envishet och ditt jävlaranamma så hjälper de dig att komma över den tillfälliga svackan

Självdisciplin
Som företagare sätter du din egen agenda och det kräver massor av självdisciplin de dagar som jobbet känns tråkigt eller målet är lite för långt bort för att du ska se det tydligt. Jag skulle ge dig egenskapen att sätta delmål och förmåga att hålla dig till rutiner och inte börja slappa på dagarna. Det är lätt att slöa till när det går bra, men som företagare kan du inte tillåta dig sånt. Du måste slåss varje dag och gilla det. Självklart belönar du dig för ditt slit med sånt du gillar. Från början blir det kanske att du köper den där lilla grejen du vill ha. Till slut blir det möjligt att köpa drömbilen, bila i USA i tre månader eller något annat som får ditt hjärta att slå lite extra.

Resultatorientering
I ditt företag kommer du och dina anställda att få betalt genom de vinster ni gör och det är därför det är helt avgörande för din framtid som företagare att du är intresserad av att göra vinster. Så stora som möjligt. Varje dag. Varje vecka. Varje år. Det betyder att du granskar vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det gäller både det du säljer och dem du jobbar med. Allt måste vara koncentrerat till resultatet på ett annat sätt än när du kanske var anställd och inte tänkte så mycket på det (det fanns det kanske andra som gjorde och du märkte det inte)

Sunt förnuft
Jag skulle ge dig förmågan att göra förnuftiga val varje dag. Det handlar om allt ifrån enkla saker som att avgöra rimligheten när den där säljaren ringer och säger att han kan fixa så att din hemsida kommer högst upp på Google till svårare saker som att anställa rätt personer till ditt företag. Du kommer att göra misstag och det är bra, men ditt sunda förnuft kan göra att misstagen inte blir så allvarliga.

Specialiserad kunskap om branschen
Jag skulle omedelbart ge dig direkt kunskap om allt som har med din bransch att göra – eller lusten och uthålligheten att skaffa den själv innan du drar igång företaget. När du har kunskapen om branschen så kommer din resa att bli mycket lugnare. Antagligen skulle jag ge dig fem år som anställd i branschen för att verkligen ge dig ett försprång.

Förmågan att få saker gjorda
Jag skulle ge dig förmågan att tvinga dig själv att ibland välja jobbet framför fritiden hur tråkigt det du måste göra än är. När du har den förmågan kommer du att ha färre saker som skaver i samvetet och kan koncentrera dig på det viktigaste.

Förmågan att förstå vad som är viktigast att göra just nu
Det här är världens lättaste uppgift men svårast att tillämpa för många. Jag skulle lära dig att tänka på det här med hjälp av två frågor som du ställer dig inför varje arbetsdag:
1. Vilket är mitt viktigaste mål just nu?
2. Vad är viktigast att jag gör med min tid just nu för att komma närmare det målet?

Kreativitet
Kreativitet är förmågan att använde dina kunskaper för att komma med nya lösningar på gamla problem, få saker gjorda på ett annat sätt eller hitta ett helt nytt sätt för vanliga saker att fungera tillsammans. Företagare behöver kreativt tänkande varje dag. Varje ny produkt, varje ny marknadsföringsmetod, varje affärsbeslut – tjänar på att gå igenom en mer kreativ process.
Många företagare kan faktiskt driva hela sitt företag baserat på en enda kreativ idé.

Självförtroende
Och då menar jag inte “här kommer jag rakt in i ett rum där jag inte känner någon och jag njuter av det” utan förtroende för dig själv så att du känner att du kan fixa det här. Det är otroligt energikrävande att inte lita på sig själv eftersom du gång på gång möter olika situationer där det krävs att du tar beslut som kan vara avgörande för ditt företags framtid.

En hälsosam cynism
Framgångsrika företagare drömmer massor men är inte rädda att plocka sönder drömmen och se på den från olika håll. Ja, det kanske låter oromantiskt men företagande handlar om hur det är, inte hur du vill att det ska vara. En drömföretagare erbjuder kunderna det de vill ha. Det betyder att de inte önskar åt kunderna. Det betyder att de inte lyssnar helt på vad kunderna säger att de vill ha (Människor ljuger och ofta till och med för sig själva). En framgångsrik företagare går helt och hållet på vad kunderna faktiskt köper och utvecklar det området mer. Det är smart att låta företaget ta sin egen väg till framgång istället för att hålla på och hamra in det du tänkte från början. Marknaden är bra på att säga vad ditt företag ska hålla på med.

En hälsosam känsla av osäkerhet
Lite daglig ångest är bra för dig att ha, så det ska du få av mig. Ångesten hjälper dig att se hoten mot ditt företag innan de blir allvarliga och den hjälper dig att se möjligheterna innan konkurrenterna gör det. Ångesten håller dig vaken, fokuserad och gör att du ständigt ställer frågor om hur du kan göra saker bättre. När företagare blir för bekväma med sig själva och ställer in farthållaren på 70 – det är då problemen kommer som ett brev på posten. Företagare som lyckas är för nervösa för att koppla av helt och även om det inte finns något att oroa sig över så undrar de hur länge det kommer att vara.

Förmåga att lyfta dig själv när saker går emot dig
Här ska du få något bra – nämligen förståelse för hur humör och mod går upp och ned i livet – även i företagarlivet. Bara att du är medveten om vi människor fungerar gör att du inte blir lika nedslagen av att vara nedslagen om du förstår vad jag menar. Fråga vilken framgångsrik företagare du vill om livet alltid är toppenkul för dem. Det är det inte. Hemligheten som de vet är hur de lyfter sig själva och liksom studsar tillbaka upp igen snabbare än andra. Det brukar ofta handla om att man har ett stort härligt mål som hägrar där framme. Så fort något går åt skogen är det bra att ha det där målet tydligt framför dig och ställa dig en fråga: Vad kan jag göra idag för att komma ett steg närmare. Företagande handlar om att gå och gå och gå. Bara fortsätta framåt, ibland framåtlutad i motvind och ibland i medvind i en skön och lätt nedförsbacke. Glöm aldrig det.


Ja, du ser – det är många saker som bygger en perfekt företagare men om du inte har alla de här egenskaperna just nu så kan jag trösta dig med att de kommer. Det är som styrketräning. Jobba med det varje dag så ser du snart musklerna växa. Det går att lära sig allt det här.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se