Medarbetarundersökningar är precis som kundundersökningar, fantastiska verktyg som hjälper dig att se hur du ligger till och vad du kan förbättra.
Det bästa sättet att göra en medarbetarundersökning är att ta in en tredje part som samlar in data och skriver en rapport. Personalen känner sig mer bekväma och vågar svara mer öppet om de vet att det är en utomstående part som hanterar materialet. Kvaliteten blir helt enkelt bättre.
Men ok, alla har ju inte företag med 22 000 anställda och det känns ju lite löjligt att anlita någon för att ställa frågor till 12 personer. Därför gör man det själv istället.
Här är vad du ska tänka på:
Håll det kort
Längre undersökningar med många frågor får lägre svarsfrekvens och dessutom tröttnar man när man fyller i dem och svaren blir inte lika relevanta och genomtänkta.
Förklara fördelarna
Om du kan visa för dina anställda varför det blir bättre för dem med den här undersökningen, så kommer du att få bättre svar och samtidigt ger du de anställda skäl att fylla i den.
Förklara vad som händer sedan
Berätta helt enkelt vad du kommer att använda informationen till. Om du tänker dela informationen med de anställda – säg det. När du berättar vad undersökningen ska leda till, så visar du dem att du gör det här med ett syfte, inte för att du plötsligt fick en idé.
Frågor till undersökningen
Det finns en hel massa nyttiga saker som du kan vilja veta av dina anställda för att öka motivationen och här är några idéer som du kan använda. Be de anställda gradera sina svar från 1-5 där 1 är mycket dåligt och 5 är mycket bra.
Exempel på frågor du kan ställa:
Om feedback
Jag får användbar och konstruktiv feedback från min chef.
Jag får feedback som hjälper mig framåt i jobbet.
Jag får alltid feedback som ger mig ny energi.
Jag får feedback som håller mig motiverad.
När jag får feedback känns den aktuell.
Jag får alltid beröm och känner mig sedd när jag gjort ett bra jobb.
Team
Teamwork känns naturligt och otvunget i den här organisationen.
Det är lätt att lösa problem mellan grupper.
Alla som jobbar här vet vad andra har för ansvar.
Det känns lätt att be andra hjälpa till när det behövs.
Affärsidé och syfte
Jag kan lätt förklara det här företagets affärsidé för andra.
Det är tydligt för mig hur mitt arbete bidrar till att stödja affärsidén.
Mitt jobb känns viktigt för att vi ska nå dit vi vill.
Min chef förser mig regelbundet med information om vad som är på gång och om vilka mål vi har.
Jag vet vilka strategiska mål organisationen har.
Lön och ersättningar
Jag har en tillfredsställande lön.
Min lön är konkurrenskraftigt ställd mot liknande jobb i andra organisationer.
Arbetsplatsen
Jag har tillräckliga resurser för att göra ett bra jobb.
Jag har bra tillgång till den information jag behöver för att göra jobbet.
Min arbetsplats är väl underhållen.
Min arbetsplats känns ergonomiskt bra och fysiskt fungerande.
Min arbetsplats känns säker.
Kommunikation
Information och kunskap är öppna i organisationen.
Den här organisationen uppmuntrar öppen kommunikation.
Min chef delar med sig av information på ett bra sätt.
Chefer högre upp kommunicerar bra med resten av organisationen.
Utvecklingsmöjligheter
Jag har bra möjligheter att utvecklas inom organisationen om jag vill.
Jag får kontinuerlig utbildning för att göra mitt jobb bra.
Min chef är intresserad av min yrkesmässiga utveckling.
Min chef uppmuntrar och stöder min utveckling.
Mitt jobb är utmanande på ett bra sätt.
Mitt jobb är stimulerande.
Jag har en mentor på jobbet.
Det känns som att chefer och företaget ser den som anstränger sig.
Balans mellan arbete och fritid
Miljön på den här arbetsplatsen stöder balans mellan arbete och fritid.
Min chef förstår vikten av att ha balans mellan arbete och fritid.
Jag känner att jag kan ge tid både till jobbet och familjen på ett bra sätt.
Jag behöver inte välja mellan jobb och familj.
Den mängd jobb jag förväntas göra är rimligt.
Organisationen som helhet har rimliga förväntningar på de anställda.
Mitt jobb skapar inte ohälsosam stress i mitt liv.
Rättvisa
Min närmaste chef behandlar alla anställda rättvist.
Högre chefer behandlar alla anställda rättvist.
Organisationens policies för befordran känns rättvisa.
Favorisering av vissa känns inte som något som finns här.
Jag känner mig rättvist behandlad av min chef.
Alla är rättvist behandlade i den här organisationen.
Respekt för ledningen
Ledningen för den här organisationen har min respekt.
Jag tycker att min chef är kompetent för sitt jobb.
Ledningen för den här organisationen vet vad den gör.
Jag är nöjd med min chef.
Respekt för anställda
Min chef behandlar mig med respekt.
Min chef hör vad jag säger.
Organisationen respekterar sina anställda.
Min chef värderar mina talanger och vad jag tillför.
Organisationen värderar mina talanger och vad jag tillför.
Mina medarbetare respekterar mig.
Idéer och inflytande
Anställda som kommer med idéer blir hörda.
Jag kan vara oense med min chef utan att få problem.
Det känns tryggt att komma med egna åsikter på jobbet.
Mina idéer och åsikter värderas på jobbet.
333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!
”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje
Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje
Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.