Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Lågsäsong - bästa tiden på året





Har telefonerna tystnat? Är orderingången seg. En vanlig förklaring till det brukar stavas jul, sommar och alla miljoner helger som vi har i Sverige när människor jobbar halvdagar, kvartsdagar och allt vad det nu kan heta. Som företagare blir man ofta överraskad av sånt här eftersom man inte tänker så mycket på ledighet.

...Men lågsäsong kan faktiskt bli din bästa tid. Det är nu du har din största chans att skapa stora förändringar. Lyssna här.

Jag vet att till exempel sommaren är till för reflektion och vila – och det är helt rätt. Du måste vila. Men det brukar räcka med ett par veckor av sol och bad för att hjärnan ska vilja komma igång igen, i alla fall på halvtid. Och det är i den miljön, utan den dagliga rutinen som du kan skapa verklig förändring.

Jag tillbringar somrarna på Gotland och varje år blir det dags för den obligatoriska rundan till olika ställen som säljer hantverk, keramik, trasmattor, konst och sånt. Varje år går jag runt som ett frågetecken och undrar vad butiksägarna och konstnärerna ägnat vintern åt eftersom de säljer exakt samma saker varje år. Varför har de inte suttit och tänkt sig rödörade på vad de ska visa för nytt till sommaren. Varför uppfinner de inte saker, nya saker att sälja till oss som kajkar runt och glor med öppna plånböcker och möts av glassboxar med nedisad glass från förra året och samma trötta hantverksgrejor - av bra kvalitet, javisst men inget som chockar eller ger oss något att prata om. Vi tittar, nickar och glider ut. De har inte tänkt. Nej, det har de inte.

Men det har du. För dig är sommaren (eller julledigheten) din tänkartid. Det är nu tänker på, och startar det du ska presentera för dina kunder när latmaskarna masar sig tillbaka till jobbet igen. Det är nu du ska smida planerna som gör kunderna heta om kinderna. Det är nu du har din gratistid att med distans tänka så öronen blir röda. Vad exakt ska göra att kunderna fortsätter välja ditt företag även i framåt i tiden? Vad?

Hjärngympa för seniorer❤️

Vår mest populära bok just nu

🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘


Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...


Rent praktiskt gör du så här:

1. Köp ett fickminne, nu direkt. Det är lätt att smyga fram medan man väntar på grillglöden eller när man cyklar till badet. Ha det i fickan. Alltid? Alltid!


2. Vad skulle göra dina kunder överlyckliga? Kan du göra det? Ditt jobb är att komma på fem saker som du kan göra snabbt och billigt.


3. Skriv ut alla sidor på hemsidan och samla dem i en pärm. Gå igenom dem när du klämt den där traven Liza Marklund du har med dig i bagaget. Smyg upp pärmen på stranden. Och när du läser - låtsas att du är kund och att du har olika syften med ditt besök på hemsidan. Den ena ska köpa, den andra vill ha kontakt, den tredje vill samarbeta, den fjärde är extremt otålig (alla är det förresten). Hur går det? Vad behöver ändras?


4. Surfa runt på nätet en regnig dag och skriv upp namnen på 100 personer som behöver få veta att ditt företag finns. Förbered ett brev att skicka hemifrån.


5. Fundera över dina samarbeten. Var finns det luckor? Vilka saker hatar du att göra på jobbet? Hur ska det bli roligare att göra dem i höst?


6. Gå igenom all din kundkommunikation, alla offerter, säljbrev, broschyrer och presentationsmaterial. Tråkigt? Jajamensan, men avslöjande. Du kommer bli överraskad av allt som inte längre stämmer eller bara är tråkigt och söligt.


7. Vad är det du alltid har dåligt samvete för hemma? Vad är det du aldrig hinner göra? Gör det nu under sommaren/julen/påsken när tempot är lägre. Du kommer vara löjligt stolt över det i senare.


8. Kolla av vilka affärskontakter som jobbar när du jobbar. Ta en lunch med dem.


9. Kontakta alla konkurrenter och se till att få allt deras material. Läs om dem på nätet. Du har tid att göra det nu. Och du kommer att se saker du inte hinner se annars.


Snacka om försprång

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se