Hej Chefen
Mona Sahlin och Toblerone. Bosse Ringholm som glömde stänga av telefonen. Akryklamidchipsen som
ger cancer. Det finns många exempel på kriser som företag och organisationer kan råka ut för - och hantera på bra eller dåliga sätt.
Det här är författaren Paula Hammerskogs lista över vad du redan ska ha som förberedelse om ditt företag hamnar i blåsväder i media.
Den korta krisplanen
Den korta krisplanen räcker för de flesta företag. Den är tryckt på en A4 eller en A5 och innehåller:
· Datum när det trycktes och vem som är ansvarig för att hålla det uppdaterat.
· Telefonnummer och e-postadresser till krisledningsgruppen.
· Kontaktuppgifter till företagets styrelseordförande och till huvudägarna.
· Kontaktuppgifter, gärna också namn på enskilda personer, till företagets advokat, revisor,
eventuell kommunikationsbyrå och försäkringsbolag.
Är ditt jobb oumbärligt – eller kan en algoritm göra det bättre?
Maskiner tar över. AI skriver texter, analyserar data och ställer diagnoser snabbare än vi hinner fylla på kaffemuggen. Men vad gör DU som AI aldrig kan ta ifrån dig? Det är dags att sluta hoppas – och börja agera.
"Blir du oumbärlig, lilla vän?"är boken som hjälper dig:
Förstå vilka jobb som är hotade – och hur du kan undvika att bli ersatt.
Bygga färdigheter som AI aldrig kan konkurrera med.
Använda AI som din bästa medarbetare, inte din värsta konkurrent.
Ingen är säker – men alla kan förbereda sig. Läs boken som är lika rolig som den är skarp, och ta kontroll över din framtid.
Läs mer om "Blir du oumbärlig lille vän?"
Maskiner tar över. AI skriver texter, analyserar data och ställer diagnoser snabbare än vi hinner fylla på kaffemuggen. Men vad gör DU som AI aldrig kan ta ifrån dig? Det är dags att sluta hoppas – och börja agera.
"Blir du oumbärlig, lilla vän?"är boken som hjälper dig:
Ingen är säker – men alla kan förbereda sig. Läs boken som är lika rolig som den är skarp, och ta kontroll över din framtid.
Läs mer om "Blir du oumbärlig lille vän?"
· Kontaktuppgifter, gärna också med namn till enskilda personer, till företagets huvudkontor om
det ligger utomlands.
· Kontaktuppgifter (förutom självklara 112) till räddningstjänst, sjukhus och religiösa samfund.
· Telefonnummer och e-postadresser till olika typer av medier.
· De fem-sex första sakerna som ska göras vid en kris (inklusive var krisledningen samlas).
· Fem-sex viktiga regler för hur företaget kommunicerar i kris.
· Checklista för att skriva ett pressmeddelande.
· Checklista för att hålla en presskonferens.
· Företagets kommunikationspolicy vid kriser.
· Checklista för faktainsamling.
Nödvändig kunskap
Lär dig mer om krishantering för chefer
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:
Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.
Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.
Läs vad du får för tips...
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.