Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Har du en bra affärsidé? Kontrollfrågor


Kontrollfrågor! Åh, vad tråkigt. Javisst är det tråkigt. Supertråkigt, men smart.

Den här sajtens jobb är ju att göra dig så säker du kan på om du vill starta eget eller inte. Därför vore det korkat att inte passa på att kolla lite närmare på din affärsidé på samma gång. Och därför vill jag börja med en varning om att planera ihjäl sig, göra fina uppställningar och Excel-ark om ditt tänkta företags framtid.

Stora företag har planeringsavdelningar som inte gör annat än analyserar marknaden. Det hemska är att det här tänkandet har ramlat rakt ner i huvudet på många rådgivare till små företag också. De radar upp fina Excel-dokument som du ska fylla i med ”estimerad försäljning år 1” och annat babbel som inte leder någon vart för de flesta små företag.

Det enda du behöver göra är att hitta en kund som vill köpa det du har att sälja. Det lättaste sättet att sluta ta blankettvägen till företagande är därför att ställa de här enkla frågorna till dig själv:


1. Skulle du köpa det du tänker sälja? Ärligt talat. Du måste svara ett rungande JA på den frågan.

2. Har du undersökt om det finns ett behov av det du tänker sälja? Om din affärsidé är så bra och unik, varför finns den inte redan?

3. Ok, det finns folk som vill ha din idé, men vill de betala för den? Hur vet du det?

4. Har du en tydlig målgrupp (alltså vilka som ska bli dina kunder)?

5. Är det lätt att nå din målgrupp på olika sätt?

6. Blir det lätt för kunderna att se fördelarna med det du erbjuder?

7. Blir det lätt för kunderna att skilja det du erbjuder från andra som erbjuder samma sak, liknande sak eller något som ersätter det du säljer?

8. Kommer du att kunna sälja fler gånger till varje kund i framtiden?

9. Är det lätt för dig att säga att du gärna skulle gå stå inför hela världen och säga att du är stolt över din idé och att den tål granskning från vem som helst?

10. Känns det rätt? Du kommer att få stå för det här när du sätter igång företaget. Analysera idén igen. Och akta dig noga för den där okritiska personen som brukar komma fram när man vill något så mycket att varningsklockorna inte hörs.

11. Kan du allt som du måste kunna för att få igång tåget?

12. Är det rimligt att du kan tjäna tillräckligt med pengar på idén? Förklara för dig själv varför det är rimligt och vad du stöder dig på när du svarar ja på den frågan.

13. Kan du få hjälp med det du inte kan själv?

14. Fattar du allt som du behöver veta om den bransch du vill in i?

15. Har du frågat någon som du inte känner vad de tror om din affärsidé? Om inte - gör det. Det ger dig också en möjlighet att träna på att ge kunderna dina bästa argument för att bli just kunder.

16. Vem säljer det du ska sälja idag (eller något som ersätter det du ska sälja)? Var säljer någon samma sak idag? Gör en resa dit och se hur de gör det även om det är i ett annat land. Om de lyckas hos sig kan du lyckas hos dig om du gör likadant.

17. Är du ensam på marknaden? Att vara helt ensam på en marknad kan betyda att det inte finns någon marknad. Få saker är så nya att de kan revolutionera och öppna nya marknader. Om ingen säljer det du ska sälja idag, är det något att oroa sig för.

18. Hur gör dina konkurrenter? Handla av dem och följ processen så lär du dig vad de gör bra och vad du kan göra bättre.

19. Vilka svagheter har din idé? Om du svarar att det inte finns några är det en klar indikation på att att du antingen ljuger för dig själv eller inte har tänkt över frågan ordentligt. Det finns svagheter och risker med allt.

20. Hur mycket pengar behöver du för att klara dig under ett halvår utan intäkter? Hur ska du lösa det?

21. På vilka olika sätt ska du sälja? Om du har en butik – hur ska du marknadsföra den?

22. Hur kommer din idé att stå sig över tiden – vad händer om fem år? Kommer din idé att vara lika fräsch då? Om inte – hur ska du utveckla den för att hålla längre?

23. Vad kan du komplettera din idé med om det inte går som du tror?


Till sist – känn efter med magen
När du tänker på din affärsidé – går du igång ordentligt då? Jag pratar inte om att det känns kul och bra, jag snackar om en brinnande passion att få se din idé förverkligad? Tror du på idén? Och ännu viktigare – tror du på dig själv som den som kan förverkliga idén? Om du inte gör det så kommer du antagligen inte att lyckas. Det är bättre med en halvbra idé hos en person som har energi än en superidé hos någon som är trögstartad. Så är det.

76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se