Jag viftar med min hand, ser du det?
Kunder avskyr att vänta men de hatar ännu mer att ha negativa känslor när de väntar - som att stå och titta på hur ineffektivt kassan sköts eller att oroa sig över om man har hamnat i fel kö igen. Helt enkelt ett slöseri med tid. Undersökningar har visat att personer som har väntat i en och en halvminut har en bra uppfattning om hur länge de har väntat men går tiden över detta blir överdrifter vanliga. Säkert tio
minuter kan man få som svar om det gått 2 minuter.
Det går att göra en del saker åt det här och här kommer fem förslag:
1. Låt kunderna interagera med något.
Du kanske kan ha ett tidningsställ med tidningar relaterade till vad du säljer. Låt kunderna bläddra i dem. Ha produkter som är trevliga att titta på - för att inte säga produkter som du säljer. Om du har kunder med barn - försök ha en plats med kassorna inom synhåll dit barnen kan gå och göra något istället för att stå och tjata och stressa sina föräldrar. Bra skyltar, informativa texter och annat är också bra i anslutning till kön.
2. Försök att ha ett gott humör i kassan.
Du kan bli den som underhåller folk i kön genom att vara trevlig. Fråga folk om de fick tag i det de sökte. När det märks att du har kul gör det stämningen lättare för kunderna. Bjud på dig själv. Visa att du fattar att folk inte är förtjusta i att vänta. Säg något i stil med: "Köer är precis vad man vill stå i när man har hundra saker att göra på lunchen, eller hur! Vi ska rappa på här så ni får komma vidare."
3. Håll dig vaken på hur folk beter sig i kön.
Så fort du ser sura miner och suckar, be om ursäkt om det inte finns fler kassor att öppna och säg att du tänker lägga in turbon nu. Gör det lättsamt för dem som står och väntar. En kö kan vara världens tystaste grupp av människor.
4. Sätt upp ett budskap som passar dina kunder - Råd och tips om att möblera om - 5 tips om att göra en bra soppa.
5. Se till att köerna är raka linjer och inte en massa människor i klump.
Det gör bara folk oroliga. Om kunder ser att de blir expedierade i samma ordning de kom blir de avslappnade. Det är ditt jobb att skapa den avslappningen. Inte en expedit som ropar. "Vem tur var det?"
Just det - och varför gör du allt det här - för att dina konkurrenter inte gör det
Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️
I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.
"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB
Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.
"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB
Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.