Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du blir en perfekt jobbarkompis (och i en del fall vän)


Ja, ja vet att jag är en drömmare och en hopplös romantiker på samma gång men jag har ändå satt ihop en lista med regler och idéer för hur en perfekt jobbarkompis skulle vara. Skälet är enkelt. Jag tror att om alla höll sig till de här reglerna både på jobbet och i privata sammanhang så skulle världen vara mycket lättare att leva i.

  • Var den som kommer med lösningar på problemen. En del personer tillbringar större delen av sin tid med att leta efter problem och ärligt talat, det är inte så svårt att hitta problem. Kommer du med genomtänkta lösningar på problem så får du både respekt och blir beundrad av dina medarbetare och chefer (och vänner)

  • Ta ansvar - skyll inte på andra. Folk blir bara irriterade på en sån person. Ja, du måste såklart ta reda på vem som är inblandad i ett problem. Du kan behöva ställa tuffa frågor men att prata om att det inte är ditt fel och samtidigt peka ut vems fel det är ger dig bara fiender som en vacker dag kommer att ge igen.

  • Var trevlig. Det du säger och inte säger på jobbet har betydelse. Om du pratar nedvärderande till eller om andra, använder sarkasmer eller låter allmänt otrevlig så hör andra dig och blir rädda att råka ut för samma behandling. Det gör att de gärna slipper ha med dig att göra.

  • Gå med problemet till den du har problem med. Om du har svårt att jobba med Göran, prata med honom med det och gå inte till chefen som sedan tar upp det på ett möte.

  • Stå fast vid dina åtaganden. Eftersom andra är beroende av ditt jobb ger du dem problem om du inte gör det ni kommit överens om i tid. Om du är den som alltid gör det du har sagt att du ska göra så ökar din popularitet.

  • Dela med dig av äran för saker som gjorts bra, idéer och bidrag till att något blivit bra.

  • Hjälp andra att bli bättre och utvecklas. Alla har sina talanger och erfarenheter. Om du kan hjälpa en medarbetare att utveckla sina så hjälper du inte bara honom utan företaget och till sist dig själv eftersom du vinner en vän.

  • Betrakta dem du jobbar med som dina kunder. Då är det lätt att veta hur du ska bete dig mot dem. Det kan ju kännas överdrivet – herregud, vi kan ju inte gå runt som på nålar och le hela dagarna och det är helt rätt, men då måste jag först berätta att jag tycker att man ska behandla sina kunder som sina bästa vänner, inte som några man ska smöra för – man ska ge dem sin kunskap och ta tillvara deras intressen – det är så man ska behandla kunder för då får man också tillbaka allt man vill ha själv.

  • Håll en normalt låg profil. Det betyder att du inte skryter om saker som händer i ditt liv. Skälet är att det alltid gör någon person avundsjuk och det är farligt att jobba eller umgås med avundsjuka människor eftersom de älskar att se folk misslyckas.

  • Dofta gott men inte för mycket. Att går runt och lukta illa är som att be om skitnsack och att få ovänner. Det är hänsynslöst att inte ha koll på sin egen hygien. Det är också hänsynslöst att gå omkring och stinka parfym som en treåring som hittat mammas parfym i badrumsskåpet och hällt allt över huvudet.

  • Avbryt inte när någon annan talar. Det är lätt att entusiastiskt bara gasa iväg och försöka trycka in sina egna idéer i huvudet på andra. Människor (alltså du och jag) gillar att få uttrycka sina tankar och den som lyssnar intresserat på oss gillar vi mer än andra.

  • Dumpa inte jobb i knät på andra. Om du har mycket att göra kan du be någon hjälpa dig och göra jobbet tillsammans, men bli inte den som alla aktar sig för.

  • Beröm andra. Det finns ett cyniskt uttryck som dessvärre stämmer ganska bra: Folk tror på vad som helst så länge det är komplimanger. Jag gör det. Du gör det också. Men uppriktiga komplimanger som handar om jobb, inte om utseende (Sliskigt från man till kvinna) uppskattas alltid. Det är härligt att en sån enkel sak som att berätta för någon att han gör ett bra jobb kan lyfta hans dag – och det är du som har gjort det. Han kommer inte att glömma att det var du som sa det.

  • Gör mer än andra förväntar sig. Om någon behöver en sak gjord till på onsdag, ge henne det redan på måndag eftermiddag. Det gör livet lättare för dem och du räknas som en bra kraft.

  • Erbjud dig att hjälpa till när en kollega sitter i skiten. Om du hjälper honom nu, så kommer han både att bli tacksam och dessutom mer villig att hjälpa dig när du behöver det.

  • Bli den som säger hej till folk först. Det här är en tävling som jag själv kört sedan tio år tillbaka. Många människor är konstiga och undviker att säga hej och väntar till någon annan gjort det först. Det gäller grannar, föräldrar till barnens klasskompisar eller lite flyktigt bekanta. Den som säger hej först vinner. Börja med det.

  • Lyssna på andras råd. Människor älskar att dela med sig av sina kunskaper och om du visar att du är intresserad av andras åsikter så kommer du både lära dig mycket och samtidigt göra andra glada.

  • Var en bra gäst. Du skulle antagligen aldrig åka hem till en kompis och bara kliva in genom dörren utan att han vet att du är på gång att komma. Det är bra att tänka på samma sätt när det gäller ditt arbete. Innan du kliver in hos en kollega, knacka på. Det ger kollegan en chans att bestämma om det passar nu eller inte. Och det spelar ingen roll om ni sitter i ett kontorslandskap. Knacka på något eller fråga vänligt om det är ok att du stör en stund innan du bara slår dig ner och utgår från att han har tid med dig just nu.

  • Stanna hemma när du är sjuk. Det finns få saker som är lika irriterande som en person som dyker upp som en febersjuk martyr på jobbet och tycker att han är en hjälte när han i själva verket riskerar att smitta alla andra.

  • Tala tystare. Använd en röst som skulle funka på biblioteket. Alla andra har saker att göra och den där högljudda personens röst stör alla (utom henne själv).

  • Fråga innan du lånar saker. Regeln lyder:Behöver du låna en gång – fråga. Behöver du låna flera gånger – skaffa en själv.

  • Kommunicera tydligt.En del människor kommunicerar på ett sätt som, om man vill vara generös, kan kalla intuitiv kommunikation, vilket i praktiken betyder att motparten ska gissa sig till vad han/hon vill. Istället för att säga direkt vad de vill ”Kan du skicka mig saltet” så säger de ”Jag undrar om det finns något salt i skåpet” Det är bättre att säga vad du vill och riskera ordet Nej.

  • Var tydlig med vad du menar. Ibland är det svårt att förstå vad andra menar. ”Omedelbart” betyder olika saker för olika människor. För en A-person betyder ordet ”inom fem minuter”. För en mer lättsam person kan det betyda ”någon gång idag”. Lösningen på det här problemet är såklart att vara tydlig med vad du menar när du säger saker och att be den andra parten att repetera din önskan.

  • Ta dig tid att försöka förstå andra människor. Ta reda på vad som är viktigt för dem och varför det är det.


  • Jaså, du är redan en sådan fantastisk person

    Läs ännu fler tips om hur man gör saker smartare på jobbet

    SUPERERBJUDANDE JUST NU!

    Vill du ha svart bälte i konflikthantering? ❤️


    En läsarröst
    "Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med"
    EXPRESSEN

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

    Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

    Vi kallar det för livssorg.

    Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

    Från boken:
    ☑️ Vilka är dina livssorger?
    ☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
    ☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
    ☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
    ☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
    ... Och mycket mer

    Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

    Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
    Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se