
Tänk om jag sa till dig att du kunde anställa en smart, motiverad person som alltid levererar kvalitet utan att du behöver ha koll på honom. Alla projekt blir klara i tid och inom budgeten. Den här personen verkar veta vad du vill ha innan du vet det själv och kommer med smarta förslag hela tiden. Han är också en mästare på att ge dig precis lagom mycket information och tråkar inte ut dig med detaljer. Han berömmer dig inför andra och talar dig tillrätta i enskildhet. Han tar sig an uppgifter med glimten i ögat och har också lätt att säga nej till dig när du kräver för mycket. Han har pondus och du ser fram emot att träffa den här personen varje dag.
Om du får fem sekunder på dig att svara – skulle du anställa honom?
Fem sekunder till: Är den här personen du?
Du ser själv var jag vill komma. Hur du är avgör i mycket hur andra är mot dig. Chefen är inget undantag. Därför får du här tips som gör relationen till din chef, inte bara smidigare utan också ger dig ett försprång mot andra i din karriär.
Några tips.
Visa att du vet vilka mål chefen vill nå fram till så att hon aldrig behöver fundera över det med dig.
Kom inte med negativa överraskningar. Var den som berättar för chefen vad som är på gång innan problemet uppstår eller inte går att reparera. Och när du berättar om problemet – ta med en möjlig lösning på samma gång.
Lär dig och kolla av vad din chef prioriterar att du ägnar dina dagar åt.
Gör en hemlig lista över din chefs största styrkor och hennes största svagheter. Se om det finns något sätt för dig att få chefen att koncentrera sig på styrkorna mer och vad du kan göra för att ta hand om svagheterna.
Ha koll på när det är rätt att gå till chefen med dina frågor och tankar och när det inte är det. Hon är inte en soptunna.
Om din chef är analytisk – kom med fakta och analys. Om hon är resultatorienterad – kom med resultatet först.
Ta bort det hon hatar från hennes bord. Alla hatar olika saker och om du kan få reda på vad din chef inte gillar så kan du göra henne gladare genom att hjälpa till med det. Det behöver inte betyda att du gör själva jobbet, det kan lika gärna betyda att du hittar sätt att göra det lättare eller underätta på andra sätt.
Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet
I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig.
Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️
🌿
Den här boken är för dig som:
- Någonsin har känt att du inte räcker till.
- Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
- Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
Bli bra på att utvärdera dig själv. Om en del av era utvecklingssamtal handlar om att du själv gör en egen utvärdering av dig själv så måste du inse hur viktigt det är att du gör den rätt. De flesta chefer hatar att göra utvärderingar och är ofta dåliga på att göra dem. Därför måste du göra din själv. Visa hur gruppen, avdelningen, företaget och chefen vunnit på saker du gjort.
Beröm inför andra och gräla privat. Det är ett bra råd för par, föräldrar och för dig och din chef. En chef vill ha anställda att lita på mest av allt. Du behöver inte hålla med din chef men det är bra för er relation om hon vet att du inte kritiserar henne öppet så att hon förlorar ansiktet. Det betyder inte att du ska ljuga. Det betyder att du tar upp viktiga frågor ensam med chefen. Ju svagare chef du har, desto viktigare är det att du håller dig till det.
Om din chef har en assistent, håll dig väl med henne. Underskatta aldrig makten hos en chefsassistent. Hon är ofta chefens ögon och öron och lite beroende på både chefen och henne så kan hennes åsikter har ett stort värde. Assistenter är de som har kontrollen över chefens tid och chefens dörr. Var snäll. Bygg en relation med assistenten och visa respekt för henne.
Lär dig vad din chef förväntar sig av dig och var hon själv vill nå för mål. Gillar hon veckomöten eller skrivna rapporter bäst? Föredrar hon e-postkommunikation eller möten ansikte mot ansikte?
Uttryck ständigt dina egna ambitioner att nå de mål ni har och visa de konkreta framsteg du gör för att ni ska nå dit.
Visa din chef hur du jobbar bäst. Du kan alltid prova fraser som ”Jag jobbar bäst om…”, ” Det funkar allra bäst för mig när du..:”.
Be din chef om råd. Före möten kan du genom din chef få reda på vilka ämnen som bör undvikas och vad du kan göra mer för att nå det ni vill.
Förekom alltid. Utrota problemen med din chef innan de sker. Du kommer efter att ha arbetat med din chef en tid veta vad som triggar honom. Kanske blir han galen av sen ankomst eller så blir han galen på småsaker. Vad det än är som retar honom, var noga med att sköta ditt arbete på ett sätt som inte kan reta honom.
Där har du lite att börja med som ger dig en bättre tillvaro på jobbet
Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet
I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig.
Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️
🌿
Den här boken är för dig som:
- Någonsin har känt att du inte räcker till.
- Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
- Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan
här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊