Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Marknadsföring - allt börjar med ett frö




Den viktigaste hemligheten med att lyckas som företagare är att hålla på. Att alltid leta efter nästa möjlighet för företaget. Att dyka upp när kunderna behöver dig. Att överraska kunderna. Att tänka sig blå i ansiktet på hur man ska få kunderna att aldrig tänka tanken att byta leverantör. Det är helt enkelt engagemang det handlar om. Och det här är ett pågående. Det tar aldrig slut. Varje dag är verkligen en ny chans att göra något som kunderna uppskattar. Det du lägger ner tid på idag får du betalt för imorgon. Det finns ingen snabb lösning på att tjäna pengar, få ett företag att växa. Jag tycker att det är toppen. Det betyder att du har större chanser än många stora företag att vinna en plats i kundernas hjärtan med engagemang, glöd och lust - som faktiskt är gratis.

Allt börjar med ett frö. Ibland måste man akta sig för vilka frön man sår i omvärlden. Läs får du se hur jag trodde att jag var en pedagogisk förebild för mina barn


Hur mina dotter gjorde som jag gjorde istället för som jag sa

Jag svär verkligen för mycket ibland och det är ju inte så bra när barnen hör eftersom… ja, du fattar.

Men så kom jag på en smart idé som jag presenterade för barnen en morgon när jag slog stortån i sängstolpen och de skadeglatt och sammangaddat unisont säger att "det är fult att svära".
Jag grinade illa en stund och sedan kom den där supersmarta, revolutionerande och på alla sätt helt nya tanken in i huvudet. Jag sa helt enkelt att den dag de kan förklara vad bruttonationalprodukt betyder och innebär, så får de också svära hur mycket de vill.

Ett par dagar senare kom min elvaåriga dotter in med ett förnumstigt leende och sa: "Nu vet jag:"Bruttonationalprodukten är värdet av alla varor och tjänster ett land procera…prodicer…pro..fan också. Det gick ju i morse."

Där fick jag…

Är ditt jobb oumbärligt – eller kan en algoritm göra det bättre?

Maskiner tar över. AI skriver texter, analyserar data och ställer diagnoser snabbare än vi hinner fylla på kaffemuggen. Men vad gör DU som AI aldrig kan ta ifrån dig? Det är dags att sluta hoppas – och börja agera.

"Blir du oumbärlig, lilla vän?"är boken som hjälper dig:
  • Förstå vilka jobb som är hotade – och hur du kan undvika att bli ersatt.
  • Bygga färdigheter som AI aldrig kan konkurrera med.
  • Använda AI som din bästa medarbetare, inte din värsta konkurrent.

  • Ingen är säker – men alla kan förbereda sig. Läs boken som är lika rolig som den är skarp, och ta kontroll över din framtid.

    Läs mer om "Blir du oumbärlig lille vän?"


    Nu ska vi prata om vad du sår för frön i din omvärld. Här är några frågor som är nyttiga för dig att svara på:


    Vilka har fått ditt visitkort den senaste veckan?
    Du har väl ett visitkort som går att använda till något? Du har väl tips på det eller något annat som gör att man vill behålla det? Om du har det kan du sticka det under vindrutetorkare eller ge bort det till damen i Pressbyrån som antagligen behöver det du erbjuder eller känner någon som behöver det.. Fem kort om dagen blir ettusenfemhundra kontakter om året. Och så har du kanske personal som kan göra samma sak. Nu har du skaffat en…vad heter det…såmaskin med turbo?

    Vilka samarbetspartners vill du ha om ett halvår?
    Det finns flera andra aktörer där ute som har samma kunder som du. Hur ska ni hjälpa varandra? Vet de att din lösning finns? Ett e-postmeddelande till dem hjälper dig att få reda på vad de tänker.

    Vilket är ditt viktigaste problem just nu?
    Sätt upp det på kylen, på väggen, på toaletten eller i entrén så du har det framför dig hela tiden. Uppmuntra andra att ta del av problemet och komma med idéer. Dina leverantörer, dina kunder, dina samarbetspartners kanske sitter inne med lösningen.
    Vilka saker ger du bort för att fånga kunden på sikt?
    Har du ett nyhetsbrev, elektroniskt eller fysiskt. Skickar du det på papper till de kunder du vill ha om ett halvår? Du skickar det väl inte med e-post eftersom det känns snålt och påträngande. Om det är ett bra brev som hjälper dem är det lättare att komma ihåg dig när du ringer i april.

    Har du tagit bort de livsfarliga orden?
    Vad gör du för att sortera bort orden, "jag", "vi" och "våra" i din marknadsföring och hur ersätter du dem med "du", "din" och "era"? Glöm aldrig att kunderna inte är intresserade av hur bra du tycker att du är. De vill bara veta vad du kan göra för dem.


    Gör nu!

    Citatet: Engagemang, glöd och lust är faktiskt gratis

    SUPERERBJUDANDE JUST NU!

    Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


    Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

    "Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
    Svenska Dagbladet

    "Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
    Tidningen Entreprenör

    Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

    Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
    Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

    Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

    Här kan du se om Rivstart är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se