Jag har en liten egenhet. Om jag ska göra affärer med en ny internetbutik så skickar jag ofta ett testmeddelande för att se om det finns någon där. Om jag får svar samma arbetsdag så kan jag vara ganska säker på att de tar sin internetnärvaro på allvar.
Många av dina framtida kunder kommer att testa dig på samma sätt. De kommer ställa frågor om samma sak till massor av företag som levererar samma sak som du levererar - det är lätt på nätet. När de gjort det kommer de vänta och se vad som händer. En sak kan du vara säker på - den som svarar snabbt har större chans att få finnas med i kundens tankar när det handlar om att köpa.
Men, det är inte alltid lätt att prioritera e-posten, jag vet inte varför men det handlar antagligen om att telefonsamtal och möten med människor på riktigt är mer påtagliga. Det är först när man upptäcker vilken fantastisk källa till affärer e-posten är som man tar den på allvar - och en del företag tar aldrig chansen att upptäcka det. Bra för dig om det handlar om en konkurrent.
En bra början är att upprätta en e-postpolicy för dig och dina medarbetare. Se det som några tankar för att ge dina affärer större chanser.
Det enda du behöver göra är att fundera över några punkter:
1. Hur snabbt ska ni svara på e-post? Finns det olika prioriteringar? Vilka?
2. Vilken e-postadress har ni som slaskadress för allt möjligt? Vem ansvarar för att brev vidarebefordras från slaskadressen?
3. Vad händer om någon är sjuk eller borta? Ska ni kunna läsa varandras post eller ansvarar var och en med hjälp av autosvarsfunktioner?
4. Ska alla skriva och svara fritt på e-post eller finns det särskilda motiv för en gemensam ton och form i breven?
5. Vad gäller för regler när ni skickar och tar emot filer? Vad får man och vad får man inte skicka och ta emot från ditt företag via e-post?
Rätt enkelt egentligen
Hjärngympa för seniorer❤️
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Tråkigt eller kul på jobbet - välj själv
Äntligen måndag - 217 sätt att göra dina arbetsdagar mycket roligare
”Äntligen måndag” är en bok i smidigt format som är mycket lättläst med massor av bra vardagstips.
Boken har gett mig verktyg hur jag kan må bra på jobbet även då tunga och jobbiga uppgifter ska göras, eftersom jag själv väljer hur jag vill må och låter mig påverkas. Tråkiga saker behöver inte kännas påfrestande om du kan tänka positivt och belöna dig själv. Utmärkt bok att ha lätt tillgänglig när hjälp behövs för att bryta invant mönster till ett bättre och ha roligt istället för tråkigt.”
Anette Palm
”Äntligen måndag gav mig mycket praktiska tips för att kunna tänka i annorlunda och nya banor för att öka min trivsel på jobbet! Jag har praktiserat många av författarens tips på min arbetsplats med mycket god resultat och uppskattning från kollegor. Formatet är perfekt då jag kan ha den med överallt.”
Bijan Habibi
”Den innehåller konkreta tips som man kan göra för att få arbetsdagarna roligare. Boken skapar faktiskt en roligare arbetsmiljö, med ständigt nya uppslag som kan passa i olika sammanhang.”
Magnus Carlsson, Lyckeby
”Jag har haft störst nytta av boken när det känts lite motigt, då har jag satt mig en stund och läst ett gäng sidor, då glider mungiporna upp igen och jag känner att suget kommer tillbaka.”
Carl-Johan, Hydraulikoptimering Bohuslän
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...
Äntligen måndag - 217 sätt att göra dina arbetsdagar mycket roligare
”Äntligen måndag” är en bok i smidigt format som är mycket lättläst med massor av bra vardagstips.
Boken har gett mig verktyg hur jag kan må bra på jobbet även då tunga och jobbiga uppgifter ska göras, eftersom jag själv väljer hur jag vill må och låter mig påverkas. Tråkiga saker behöver inte kännas påfrestande om du kan tänka positivt och belöna dig själv. Utmärkt bok att ha lätt tillgänglig när hjälp behövs för att bryta invant mönster till ett bättre och ha roligt istället för tråkigt.”
Anette Palm
”Äntligen måndag gav mig mycket praktiska tips för att kunna tänka i annorlunda och nya banor för att öka min trivsel på jobbet! Jag har praktiserat många av författarens tips på min arbetsplats med mycket god resultat och uppskattning från kollegor. Formatet är perfekt då jag kan ha den med överallt.”
Bijan Habibi
”Den innehåller konkreta tips som man kan göra för att få arbetsdagarna roligare. Boken skapar faktiskt en roligare arbetsmiljö, med ständigt nya uppslag som kan passa i olika sammanhang.”
Magnus Carlsson, Lyckeby
”Jag har haft störst nytta av boken när det känts lite motigt, då har jag satt mig en stund och läst ett gäng sidor, då glider mungiporna upp igen och jag känner att suget kommer tillbaka.”
Carl-Johan, Hydraulikoptimering Bohuslän
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:
Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.
Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.
Kolla här om brevet är något för dig.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.