Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tio tips om att annonsera på internet

Att annonsera på internet med banners
En banner är helt enkelt en annonsbild där du lägger in det du vill säga. Din möjliga besökare läser på bannern och kan klicka på den för att vidarebefordras till den sida på din webbplats som den är styrd till. Det låter ju enkelt och bra men faktum är att bannerannonsering är ett mycket osäkert sätt att annonsera på. Du måste som alltid få folk intresserade av ditt meddelande och det är svårt på flera sätt. Dels så har vana internetanvändare lärt sig var på sidorna banners brukar placeras och har slutat titta där och dels är det svårt att göra meddelandet så intressant att läsaren stannar upp och vill ha mer. Dessutom, som grädde på moset, har många internetanvändare installerat program som tar bort banners från alla sidor som visas.


Banners är antagligen världens mest diskuterade annonsformat. Det sägs ofta att det enda skälet att annonsera med banners är att bygga varumärkeskännedom och det brukar oftast vara förbehållet stora företag att lägga pengar på sånt. För mig känns det också som att de flesta som annonserar med banners blir lurade av säljarna.


Allt du måste veta om Sökordsannonsering som annonsering på internet
Gå in på www.google.se och sök efter något, till exempel barnvagnar. När jag gör sökningen kommer det upp 1 320 000 träffar på ordet i Googles vanliga söksvar. Till höger på sidan kommer det upp andra svar – sponsrade svar, som är annonser från företag eller andra som vill ha trafik på ordet ”barnvagnar”. Är du med? Så om du säljer barnvagnar och inte har din sajt placerad på Googles förstasida så kan du ändå få finnas med där i högra delen. Om någon ser din annons och klickar på den så skickas de till din sajt och du får betala Google för att de klickade. Hur mycket du betalar beror framför allt på hur populärt sökordet är. Om du har ett populärt sökord och vill hamna först i listan så måste du betala mer än de som ligger under dig i listan. Du sätter själv din dagsbudget för hur många klick du vill betala för per dag och hur mycket du är villig att betala för varje klick. Dina annonser kan också dyka upp på andra sajter. Dels hos Googles egna samarbetspartner men också hos dem som är med i Googles AdSense-program, som är till för att sprida annonser på sajter som riktar sig till annonsörernas målgrupper. Du kan ha hur många annonser som helt för olika sökord. Annonserna gör du själv och de består av en rubrik, två textrader och en länk.


Tio fördelar med sökordsannonsering

1. Du behöver inte ändra något på din sajt för att få en topplacering – bara vilja betala för det.

2. Det går snabbt att sätta igång jämfört med att sätta igång sökmotorpositioneringsarbete. Om du till exempel har en helt ny sajt som inte ens syns hos sökmotorerna än kan du snabbt få igång verksamheten till du börjar synas i sökmotorerna.

3. Sökordsannonsering är perfekt för rea, helgerbjudanden och andra tillfälliga kampanjer.

4. Du kan välja hur högt du blir rankad beroende på vad du vill betala.

5. Du kan ändra kampanjer direkt när du märker vilka som inte fungerar.

6. Du betalar bara för klick.

7. När sökmotorerna ändrar sina algoritmer behöver du inte bry dig ett skvatt om det. Din sajt kan vara byggd hur som helst, i frames, i flash, i frames. Du behöver inte bry dig om vilket sökmotorerna gillar just nu.

8. Du kan sikta rakt på dina kunder efter vad de söker.

9. Att betala per klick är normalt billigare än vilken annan reklamkampanj som helst.

10. Snabbheten. Du kan besluta dig för att göra en kampanj och ha den rullande om en kvart.


Annonsprogram
De flesta sökmotorer har någon form av annonsprogram. Du registrerar dig för annonsering och köper annonser som visas när folk söker efter det du vill sälja. Du betalar en summa för varje gång någon klickar på din annons. Priset är beroende av hur stor konkurrens det är på sökorden du vill ha.

Google❤️ Dig - en bok för dig utan förkunskaper i att synas hos sökmotorerna

Här får du hemligheterna med att få Google att ranka din hemsida högre – en konkret bok som inte kräver några förkunskaper alls.

"Jag gjorde som du sa i boken: Stängde in mig på ett hotellrum i två dagar och gjorde en handlingsplan enligt boken. När jag kom tillbaka till jobbet tog jag kopior och sa: Det här ska vi göra. Vi ser redan resultatet. Tack!"
Bernt Johansson, Solna

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu i vår egen bokhandel.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se