Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Hur du skriver bättre i jobbet




Det finns få saker som skapar samma bryderi bland företagare som att skriva. Det kan vara brev till kunder, offerter, annonstexter eller andra texter man måste få ihop på ett säljande sätt. Bökigt för många, jag vet. Idag ska Rivstart handla om att skriva – och att göra det säljande.


En del av problemet är att komma igång
Faktum är att om folk som jobbar med att skriva hade väntat på den gudomliga inspiration varje gång en text ska fram hade de inte fått mycket gjort. Det bästa knepet är att ta reda på och definiera vad du vill åstadkomma innan du sätter dig vid datorn och börjar. Du har tagit reda på all fakta du behöver använda, funderat på motiv och argumentation. Du har ett mål med texten. Du har bestämt vad texten ska göra för jobb.

Tips
Ernest Hemingway hade ett speciellt botemedel mot sin skrivkramp och det var att bestämma sig för att skriva en enda sann mening på pappret framför honom (det enkla tipset har hjälpt mig hundratals gånger). Alla har sitt eget sätt.. Mark Twain behövde känna doften av ruttnande äpplen från skrivbordslådan (hm).


Här kommer åtta tips om hur du skriver bättre i jobbet:

1. Säg det du ska säga. Inget mer. Skippa rundsnacket. Målgruppen attackeras av så många budskap varje dag att du måste fånga uppmärksamheten där konkurrenterna lämnar luckor. Rakt på!

2. Skriv som om allt du skriver ska läsas av "vanligt folk". Skriv på en svenska alla förstår, utan interna ord och fula teknikord. Respektera att det finns ett avstånd mellan vad ditt företag vill berätta - och vad mottagaren i praktiken är beredd att ta till sig.

3. Låt texten sova. Lägg ifrån dig texten på kvällen, och titta på den igen nästa morgon. Du kommer att se nya infallsvinklar dagen efter, men framförallt se vad som kan skrivas bättre.

4. Undvik klyschor. Att använda klyschor är att förolämpa den enda person som verkligen betyder någonting: Läsaren. Här är ett par speciellt avskydda klyschor: "Ingenting är omöjligt för oss." och "Skräddarsydda helhetslösningar."

5. Korrekturläs. Och korrekturläs. En copytext får inte innehålla några stavfel. Punkt. Ändå är det så lätt hänt ...

6. Bolla texten med dina kollegor. Men bolla också med andra som inte jobbar på ditt företag. De bästa reflektionerna kommer ofta från den person som varken bryr sig om era erbjudanden eller vet något om hantverket copywriting.

7. Låt någon annan läsa texten högt för dig. Högläsning är eldprovet. Först när du hör din text läsas upp, märker du om den håller måttet.

8. Kom ihåg att det tar tid att skapa bra texter. Målgruppen kanske ägnar 30 sekunder åt din text, men du har med all säkerhet lagt ner åtskilliga timmar på arbetet med att finna den rätta kombinationen av ord och meningar.

I ett nötskal :-)

Skriv som proffsen!❤️


☑️ Vill du skriva bättre texter privat och på jobbet?
☑️ Tycker du att grammatik är trist?
☑️ Vill du ha snabba tips som lyfter all din skriftliga kommunikation?
☑️ Då är det här en bok för dig!

"Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
Språktidningen

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



    Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

    Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

    Vi kallar det för livssorg.

    Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

    Från boken:
    ☑️ Vilka är dina livssorger?
    ☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
    ☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
    ☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
    ☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
    ... Och mycket mer

    Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

    Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
    Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se