Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Tio tips om att skapa lönsamma samarbeten.


Samarbeten är oslagbart för alla företagare. Här får du tio tips om att skapa lönsamma samarbeten.

1. Samarbeta på Internet.
Du vet redan att jag tycker att det är ett brott mot ditt företag att inte ge din hemsida en ny chans efter dotcomdöd och tekniskt fumlande. Jag skulle väldigt gärna vilja skriva det här med stora bokstäver men du får tänka dig dem istället, så lyssna här: En bra hemsida är den bästa chans du har oavsett om du vill sälja direkt eller indirekt på nätet. En bra hemsida skapar nämligen samarbeten av sig själv.

Tror du mig inte så börja med att ta bort alla info-adresser och kontaktformulär (konstiga påfund av tekniker) från sidorna. Ersätt alla opersonliga e-postadresser med namn på riktiga människor. Fråga efter kontakt. Om du gör det kommer du snabbt märka en skillnad i e-posten.


2. Öppna ett tredje öga.

Var uppmärksam på vad som händer i din omvärld. Om du läser en artikel om ett företag som du skulle vilja samarbeta med - ring dem. Om du går förbi ett företag som du vill samarbeta med - gå in och prata med dem. Sök samarbeten som en del av din vardag.


3. Samarbeta med dina konkurrenter.

Leta efter konkurrenter som är bättre än du på något av det du redan levererar. Analysera dina konkurrenter. Är du bra på mindre upplagor och din konkurrent bättre på större - plötsligt finns en grund för ett samarbete där ni skickar kunder till varandra.


4. Samarbeta med medierna.

Var en resurs för medierna. Berätta att du finns och vad du kan. Att skicka brev till en tidning och säga att du är bäst i hela världen är fel. Att däremot skriva brev till journalister och berätta vad du kan och att du gärna ger dem din kunskap när de behöver den är rätt.


5. Samarbeta med dina kunder.

Det här är intressant punkt. Hur mycket vet du egentligen om dina kunders mål? Tar du bara käckt emot beställningen och är glad att du fick den eller känner dina kunder att du faktiskt funderar för deras skull?
Att vara intresserad av kundernas mål ger dig en stor fördel i Sverige där intresset för kunder är ungefär på grottmänniskostadiet.

  • Berätta saker som händer i branschen för dina kunder. Berätta om den här artikeln för dina kunder.
  • Berätta vad du gör för dem hela tiden.
  • Om dina kunder lämnar dig ska de märka att de förlorar på det.

  • Läs det där sista igen: Om dina kunder lämnar dig ska de märka att de förlorar på det.


    6. Samarbeta med dina leverantörer.

    Låt dina leverantörer veta dina mål och uppmuntra dem att jobba för att hjälpa dig nå dem. En vaken leverantör som vet vad du vill kommer direkt se fördelarna med att hjälpa dig att nå dit och ser också sin egen roll som din leverantör tydligare.


    7. Samarbeta med dina återförsäljare.

    Har dina återförsäljare allt stöd de kan få från dig? Kan du ge dem mer? Har du frågat vad de saknar? Besök dem. Starta ett nyhetsbrev där du berättar spännande saker utan att hårdsälja. Ge dem en mänsklig vinkel på ditt företag. Ge dem dig själv.


    8. Samarbeta med dem du inte tänker på först.

    Vilka företag finns det som kompletterar ditt? Kan ni samarbeta på något sätt? Kan du sälja deras produkter eller de dina? Kan ni sälja tillsammans? Kan ni göra en gemensam broschyr för att ge kunder ett mer komplett paket av något de vill ha? Tänk hårt och börja med att skicka e-post till företag du respekterar om samarbeten. Det är en bra början.


    9. Samarbeta med dina grannar.

    Finns det företag på din gata eller i huset där du jobbar? Skapa en grupp av personer och se vad ni kan göra tillsammans. Kan ni tillsammans förhandla bra priser när ni ska trycka saker, köpa saker? Kan ni marknadsföra varandras produkter? Kan du få skylta i någon annans skyltfönster? Kan ni göra en broschyr tillsammans? Kan varje granne dela ut information om de andras företag till sina befintliga kunder?
    Nätverk är inte bara ett fint och trendigt sätt att ägna sig åt företagande - det är smart och lönsamt på alla sätt, inte bara ekonomiskt, utan också personligt.


    10. Samarbeta med oss.

    Du vet väl att du lätt kan bli återförsäljare av Redaktionens böcker - ett perfekt sätt för dig med företagarkunder att både tjäna pengar och att erbjuda något som på ett konkret sätt hjälper dina kunder framåt. Läs mer

    SUPERERBJUDANDE JUST NU!

    Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


    Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

    "Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
    Svenska Dagbladet

    "Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
    Tidningen Entreprenör

    Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

    Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

    Vi kallar det för livssorg.

    Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

    Från boken:
    ☑️ Vilka är dina livssorger?
    ☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
    ☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
    ☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
    ☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
    ... Och mycket mer

    Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

    Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
    Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se