Hatar du att sälja aktivt i butiken?
Då är du inte ensam.
Många hittar på hundra olika skäl att slippa vara aktiva när kunderna kommer in. Jag vet att det är så här. Det är tryggare att sitta inne i butiken och vänta på att kunderna ska komma fram till kassan, informera dem lite (”Säg bara till om det är något”) och hoppas på det bästa, än att bli en riktig säljare.
Det här är väl okej om du säljer varor som du är helt ensam om och som alla vill ha, då är det bara att gratulera. De flesta har inte det. De flesta butiker erbjuder något som andra erbjuder också eller som kan ersättas av något annat som någon annan erbjuder. Och då behöver du kunna sälja. Du behöver kunna känna dig bekväm i din roll som säljare. Och jag kan lova dig att det största problem för dig med att sälja – är dina fördomar om det.
Jag har hört alla argument om att slippa sälja aktivt och de vanligaste är att det känns lite obekvämt, att man vill att kunderna ska förstå hur bra produkten är utan att man behöver berätta det för dem. Hörde du hur omöjligt det där lät? Det kan också vara så att du känner dig obekväm med att be om kundernas pengar.
Men du har ju bra produkter. Det är ju därför du säljer dem, eller hur? Det är därför du vill visa hur mycket nytta du kan göra för den som köper det du har att sälja. Eller hur?
Eller känner du dig som en nasare, att det inte är riktigt din stil, och lite fult att sälja? Att du egentligen inte vill. Då undrar jag så här:
Vilket är ditt problem egentligen?
Är det:
• Att du inte riktigt litar på dina produkter? Att de inte är så bra att du kan stå bakom dem? Känner du så, då föreslår jag att du byter produkter. Det är otroligt viktigt för en säljare att tro på sin produkt, på sitt företag – annars gör man inte bara dumma affärer, man trampar på sig själv också. Och det är ännu värre.
• Att det är under din värdighet att sälja? – Då föreslår jag att du funderar över vilka roller man har som företagare. Man är ju allt. Jag är själv allt från säljare till författare och vaktmästare – allt har sin charm och sina svårigheter – och sin tid. Och vad beträffar värdighet, så är det väl ändå säljandet som har värdighet i ett företag. Det är säljaren som drar in pengarna så man får lön och semester. Det är säljaren som ser till så att företaget kan gå med vinst. Säljaren är hjärtat i företaget.
• Att du tycker att kunden borde fatta i alla fall? Ja, det är jobbigt att arbeta in produkter men tänk vad kul det är när du lyckas. Du vet, väldigt lite i den här världen kommer till oss för ingenting. Och om du lär dig att sälja bättre så når du också ekonomiska mål. Har du tänkt på vad du skulle göra om du ökade omsättningen med låt oss säga 20-30 %. Du måste gilla tanken på att tjäna de pengarna. Varför? För att pengar är det som fungerar i företaget. Med pengar kan du ta in nya produkter. Med pengar kan du köpa ett hus eller en segelbåt eller en ny bil. En butiksägare motiveras av pengar därför att pengar skapar förutsättningar för företagandet. Det är därför du ska bli bra på att sälja. Så även om du driver din butik för att det är ditt intresse så ligger det också i ditt intresse att sälja så du kan fortsätta med ditt intresse.
Du ser, att sälja aktivt i butiken ger dig en framtid.
Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️
I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.
"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB
Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.
"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB
Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.