Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Skapa en perfekt kundservice i 20 steg.





Bryr du dig om kunderna så att de verkligen känner det?
Det viktiga med din relation till kunderna är att du visar att du bryr dig om att allt som händer på vägen från att kunden är omedveten om ditt företag till att han/hon blir din kund.
Att vifta med en flagga där det står "Kunden först" eller att säga "Kunden har alltid rätt" betyder ingenting. Kunden måste få känna att du har tänkt igenom allt som har med ett köp att göra.

Här är 20 tips för hur du ska skapa en perfekt kundservice som känns, för kunderna:


1. Gör ett särskilt dokument som berättar om principerna för din kundservice
Det här dokumentet ska komma från företagsledningen. Alla ska veta vilka principerna är och vara beredda att leva upp till dem.


2. Etablera ett supportsystem som ger klara instruktioner för att ge och upprätthålla servicekvalitet
Supportsystemet ska se till att ditt företag är bättre än konkurrenterna genom att ge mer och lösa problemen, helst innan de uppstår.


3. Utveckla ett eget mätinstrument
Ett instrument för "perfekt" kundservice och börja belöna anställda som håller sig inom ramarna för det som kan mätas.


4. Se till så att din passion för kundservice går rakt igenom företaget
Se till att den inte stannar vid styrelsebordet. Alla ska känna att det är viktigt och veta att det lönar sig.


5. Informera dina anställda
Gör allt du måste för att sätta in dina anställda som möter kunder i det faktum att det de gör för kunderna kommer kunderna att göra för dem. "Kunden har alltid rätt" kanske är sant, men varför? Det är "varför" kunderna har rätt, som du ska förmedla.


6. Var hängiven tanken på att ge bättre kundservice än någon av dina konkurrenter
Det viktiga här är att budskapet måste vara så tydligt att det också når ut till dina kunder.


7. Bestäm dig för att varje kund ska känna sig speciell
Gör det varje gång de har kontaktats av dig eller någon av dina anställda.


8. Fråga kunderna hela tiden vad ni kan bli bättre på
Lyssna på vad de säger. Pricka redan nu in några dagar i din almanacka, till exempel en dag varannan månad, då du ringer runt till kunderna och frågar om de är nöjda med vad de får av ditt företag.


9. Håll kontakt med kunderna
Gör det med brev, vykort, nyhetsbrev, telefonsamtal, kvalitetskontroller, besök. Din kontakt ska inte bara ske vid försäljning. Sälja är en sak - att bygga relationer en annan.


10. Vårda det mänskliga lika mycket som det strikt affärsmässiga
Gör dina kunder tjänster, utbilda dem, ge dem gåvor. Ta med dem på bio, opera eller fotboll.


11. Inse att dina kunder har behov och förväntningar
Du måste möta deras behov och nå över deras förväntningar. Alltid? Alltid!


12. Håll ögonen öppna
Var uppmärksam på nya trender genom att läsa branschtidningar, böcker och all annan information som kan vässa dig i kontakterna med kunderna. Köp böcker om kundservice och låt dina anställda läsa dem. Diskutera innehållet och kom fram till vad som passar er.


13. Dela information om företaget med alla som möter kunderna
Träffa folk regelbundet och dela med dig av dina erfarenheter precis som de delar med sig av sina erfarenheter. Dela också med dig av dina kunskaper till dina kunder, det är lättare än någonsin tack vare internet. Ge dem användbara tips gratis via din hemsida eller i ditt nyhetsbrev.


14. Kunder är människor
Håll reda på deras viktiga dagar, när de fyller år etc. Att alltid ha kontakt är ditt mål. Om du hittar en artikel i en tidning som du tror kan hjälpa en kund, skicka den till kunden.


15. Bjud in kunderna ibland så kunderna lär känna ditt företag
Är du ensam spelar ingen roll. Bjud in dem och skapa relationer.


16. Var kontaktbar
Se till så att allt runt ditt företag har en aura av att det går att få tag i er när kunden behöver det. Investera i lämplig teknik som kan hjälpa dig nå det målet.


17. Agera på kunskapen att vad kunder vill ha mest är uppmärksamhet, förtroende, snabbhet, och kompetens
Kunder tycker om att bli behandlade som individer, gör inte du?


18. Ha en tydlig plan för vad du ska göra snabbt när en kund är missnöjd
Att ge en missnöjd kund omedelbar upprättelse gör ofta kunden mer lojal i framtiden än din nöjdaste kund.


19. Flytta alltid bort risken från kunden genom att erbjuda generösa garantier


20. Använd ditt omdöme i alla situationer
Be kunderna om råd. Ingen människa kan allt - inte ens du

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här


(annonsen kan ej hittas)

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?[/F]
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



    Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

    Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

    Vi kallar det för livssorg.

    Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

    Från boken:
    ☑️ Vilka är dina livssorger?
    ☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
    ☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
    ☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
    ☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
    ... Och mycket mer

    Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

    Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
    Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se