Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

13 tips om hur du ger motiverande feedback


Som chef är det en oerhört viktig del av ditt jobb att ge feedback till medarbetarna (särskilt till de yngre). De vill veta hur du upplever att de sköter sig och vad de behöver utveckla. Många chefer gör stora missar på det här området. Antingen kommenterar de bara saker som är fel eller så ger de över huvud taget inte ens feedback. Nu ska vi se hur du ligger till – om du gör det här på ett bra sätt.

Här kommer 13 råd att tänka på framöver

1. För det första – skapa en kultur där feedback är en naturlig del av vardagen. Det gör det både lättare att ge och att ta emot den. Om man bara får feedback av negativ karaktär blir naturligvis tankarna på feedback stressande. Du skapar då en kultur där folk är rädda för att göra fel och det är varje sunt företags mardröm. Om du som chef däremot är bra på att hela tiden leta efter chanser till att ge positiv feedback, så blir det också enklare för dig att komma med negativ återkoppling.

2. Var specifik, det är viktigt. När någon har gjort något räcker det inte med att säga ”bra gjort” eftersom det bara känns som utslängda ord i största allmänhet. Att vara specifik visar att du har tänkt till. Bra feedback låter snarare så här: ”Tack för rapporten om X. Den var bra och enkelt skriven och kom till saken direkt. Jag gillar särskilt att du tog med Y och att även Z var med eftersom vi kommer att jobba mer med det framöver”.

3. Bra feedback fokuserar på beteende, inte på personen du återkopplar till.

4. Bra feedback syftar till att föra något eller någon framåt, inte att i största allmänhet hacka på någon eller något för att du är sur.

5. Bra feedback beskriver handlingar eller beteenden som individen kan göra något åt.

6. När det är möjligt är det mycket bättre att ge feedback till någon som bett om den. Det är därför bra att fråga vederbörande om det är ok att du kommer med lite feedback på något han/hon gjort.

7. Bra feedback kommer vid rätt tidpunkt. Det spelar ingen roll om din feedback är positiv eller konstruktiv kritik, den måste ligga nära i tiden till den händelse allt handlar om.

8. Feedback som ger intryck handlar om vad eller hur något har gjorts, inte varför. Att fråga någon varför är att fråga om motivation och det provocerar bara fram försvarsmekanismer.

9. Försäkra dig om att ni förstår varandra. Feedback som fungerar måste nå fram och därför måste du försäkra dig om att mottagaren är med på vad ni har pratat om och förstår vad du menar. Du gör det genom att ställa frågor och observera den önskade förändringen över tid.

10. Bra feedback är konsekvent. Om allt är bra idag måste samma sak vara bra imorgon också.

11. Leta efter signaler på att en person vill ha feedback. Han kanske säger saker som: ”Jag tyckte att det där gick rätt bra” eller ”Jag undrar om det där var rätt sätt att göra det på”.

12. Till sist en viktig regel: Om någon gör något bra – se till att andra får höra det genom att ge feedback när andra hör. Om någon gjort något dåligt – ta det privat.

13. Leta efter möjligheter att berömma och ge feedback till alla i din personal. Om bara en ständigt får höra hur bra hon fungerar eller har gjort något, så kommer andra att känna sig förfördelade. Det spelar ingen roll om det är så att din stjärna alltid gör allt bäst. Om de andra inte får höra positiva saker om sig själva, så kommer deras motivation att sjunka. I en del fall kanske de till och med börjar motarbeta din stjärna.

En viktig sak till!
Nedanstående bok är vår storsäljare om att motivera personalen varje dag. Du får 333 snabba och konkreta tips och metoder som fungerar att använda i jobbet.

Ha den i skrivbordslådan som stöd och hjälp i ditt jobb som chef.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).




Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se