Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

18 tips om hur du möter kunden i butiken rätt


Det största misstaget du kan göra är att tro att du säljer grejor i din butik. För så är det inte. Här är arton tips om hur du kan göra för att ha både rätt inställning och beteende.


1. Innan du kan sälja något över huvud taget så måste du sälja in dig själv och din butik. En kund kollar in dig. De funderar över om du är en person de kan gilla och respektera. Om de inte kan det kanske de inte köper. Din butik får också sin beskärda del av kontrollen. De vill att den ska motsvara deras förväntningar. Att den ska vara fräsch och erbjuda spännande saker. Att den ska vara något att lita på. Alla som kommer in i din butik är där för att titta.

2. Folk kommer inte att tycka om dig om du är en person som tror att du vet allt. Kolla ditt ego innan du går hemifrån. Du är i butiken för att ge service åt folk och ibland måste du radera ditt ego för att kunna göra det.

3. Agera så att varje sekund en kund måste vänta så tänker han dåliga tankar om dig.
Säljande är en process. I en butik brukar den börja med att du hälsar på kunden med ett leende. Om det är fullt med folk försök att i alla fall säga ett snabbt hej så att de vet att du vet att de är där. Som kund förstår man om personalen är upptagen men man avskyr att inte bli sedd över huvud taget.

4. Alla kunder som går in i en butik tar en risk. De går in på ett ställe som de kanske inte känner till så väl. Jobbiga påstridiga efterhängsna säljare är mycket avtändande som första intryck. Det folk vill ha (och med folk menar jag förstås du och jag) är service så snabbt som möjligt när vi vill ha den. Vi vill ha hjälp när vi vill ha den. Vi vill bli sugna på att köpa dina varor – det är därför vi är där. Och det är därför du ska vara subtil och inte påträngande. Om du går rakt fram till kunden och säger ”hej”!, så är risken stor att de inte ens hälsar utan istället säger ett skrämt: ”Jag tittar bara”. Ta istället ett par steg tillbaka och säg ”hej”. Då säger kroppsspråket inget om krav. Och när du väl har sagt ”hej” så gör du ingenting. Observera bara vad kunden gör. Oftast brukar två saker hände. Antingen kommer kunden fram och frågar efter något eller så börjar kunde gå för att leta efter något som han har kommit dit för. Kom ihåg att miljön är ny för kunden..

5. Kom ihåg att kunderna handlar för att de tycker att det de får är mer värt än pengarna de ger dig.

6. Dina kunder ser dig först och hör dig sedan. Håll koll på kläder, naglar, händer och tänder.
Har du dålig andedräkt utan att du vet om det. Jag handlar hos en stereofirma där den kunniga expediten luktar bajs i munnen. Det är inte roligt.

7. Skratt och skoj är ett bra smörjmedel för försäljning, glöm aldrig det. Om personalen har det roligare så känner kunderna det. I Icabutiken där jag handlar skulle de kunna skippa personalen och istället lägga alla varor bakom stora skärmar där man stoppar in pengar. De skulle kunna göra hela affären till en stor varuautomat. De säger aldrig hej. De muttrar om man vill se en köttbit till eftersom det bara ligger en (1) framme. Det enda de har på pluskontot är att de ligger i samma hus där vi bor.

8. Tänk alltid på att dina kunder har valt att ringa dig, eller besöka din butik. De kunde ha gått någon annanstans med sina pengar.

9. Att säga hej till kunderna visar kunderna att du jobbar i den här butiken. Det visar kunderna att du har sett dem och att du tycker att det är helt ok att de kommer in.

10. Stå aldrig och se uttråkad ut. Om du inte har något att göra, se till att skapa det

11. Fråga dig alltid hur du kan förbättra saker. Ha alltid det klingande i bakhuvudet. Din butik blir aldrig tillräckligt bra. Den blir aldrig färdig. Hur kan du skapa mervärden för kunderna.

12. Se till så att det går lätt att känna igen vilka som jobbar i butiken. Använd namnskyltar eller profilkläder. Skryt om dina anställda. Ha bilder på dem och vad de är riktigt bra på, hur länge de har jobbat och kanske en rad om vad de gillar mest med butiksjobbet. Det ger en familjekänsla i butiken och visar stolthet.
Alla kunder handlar inte varje gång de kommer till butiken. Det här ska alla i din personal, kanske framför allt nya säljare veta om. Det är lätt att bli modfälld om man stått och demonstrerat en sak och kunden behöver tänka mer. Det kanske exakt är vad kunden vill göra. Du vet inte om kunden tänker sätta sig hemma i soffan med en kopp te och titta igenom broschyrerna en gång till därför att han fungerar så som person. Det är hur du beter dig när han ska gå som avgör om han tänker komma tillbaka eller inte. Det är hur du har intresserat dig för vad kunden vill ha som avgör. Det är sympatin i din röst över ett speciellt problem kunden har som avgör om han kommer in och köper imorgon. Det kan ju vara priset också förstås men ditt jobb är att se till att det i alla fall inte handlar om ditt beteende.

13. Glöm aldrig att ett köp är en röst för din butik. Alla kunder som köper röstar för tillfället ja till att din butik ska få finnas kvar.

14. När kunden står vid kassan och betalar. Se till att han eller hon är nöjd. Kommentera produktvalet. Säg att du har en likadan hemma och är jättenöjd. Eller berätta om andra som köpt den som är nöjda. Köpet är inte gjort förrän kunden är nöjd och har bestämt sig för att behålla varan.

15. Det finns en fördel med att säja hej till kunderna först. Snattare vill ha en butik där personalen struntat i kunderna.

16. Det sägs att tre av fyra kunder som lämnar en butik utan att handlar gör det för att de inte får någon hjälp, att personalen är ointresserad. Skrämmande, eller hur.

17. Studier har visat att den som blir kontaktad av en säljare, antingen genom att de säger hej eller att de visar några saker kommer att köpa mer. Men, och det är viktigt – det finns nästan ingen som gillar en hårdsäljare – balansen är känslig.

18. Ibland kan det kännas lättare att närma sig människor man kan identifiera sig med, kunder som är likadana som man själv. Men för att göra det lättare att närma sig vem som helst ska du behandla varje kund som om de just står i begrepp att köpa allt i hela affären.

En viktig sak till!
I den numera klassiska boken ”1000 tips om att sälja mer i din butik” får du mängder av konkreta och snabba tips för butiksförsäljningen.
Den passar också dig som vill starta en egen butik. Den perfekta boken om marknadsföring i butik i en tid där butiker aldrig varit så hotade av konkurrens från alla håll.

Blomstra och frodas med alla smarta idéer från den här boken❤️

Provläs den och se vad den kan göra för dig - Provläs här i vår egen bokhandel (extern länk)

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).




Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se