1. Belöna för referenser. Låt dina kunder få veta att du betalar dem om de skickar kunder till dig.
Ta ett möte med din personal – fem minuter ska det högst ta och ni ska komma på ett skäl till varför tidningarna ska skriva om er den här veckan. Om ni inte har något nytt på gång, vad för nytt skulle ni kunna komma på då? Tick, tack … fem minuter är allt ni har för att komma med idéer eller med en plan för att skapa något som får tidningarna att skriva om er.
2. Köp dina konkurrenters döda kundämnen. Dina konkurrenter har säkert kundämnen som har sagt nej eller som redan har köpt allt som din konkurrent har att erbjuda. Hjälp din konkurrent med att göra de här kontakterna till en extra inkomst genom att köpa dem - och du kan göra samma sak för dem.
3. Ring och säg tack. Det har aldrig hänt mig att en leverantör ringt och tackat mig för affären, hur stor den än varit. Visa dina kunder att du uppskattar att de finns och att du får vara med i deras värld. Det sticker ut och gör dig speciell!
4. Kan du segmentera dina kunder? Prissegmentering är helt enkelt att ta olika betalt för olika grupper för samma eller liknande produkt eller tjänst. Du kanske kan ge pensionärer och studenter särskilda priser eller varför inte särskilda priser för en grupp som du har svårt att nå? Tänk på saken.
5. Skaffa och visa upp kundutlåtanden. Kunder till dina konkurrenter är naturligtvis mycket mer benägna att tro på något som dina kunder säger om dig än vad du säger om dig själv. Hitta smarta sätt att visa upp vad dina kunder tycker om det du säljer. Du kan ha en sida på din sajt om det här eller lägga kundutlåtanden direkt bredvid produkterna på sajten och/eller i din broschyr.
6. Lägg fem minuter på varje kund som inte blev kund. Vilka ordrar har du inte fått den senaste månaden? Ring dem som sa nej och fråga varför. Var det på grund av priset, servicen eller produkten/tjänsten? Vad valde de istället och varför? När du har fått reda på skälet, så tackar du för dig och lägger på. Tänk en stund och se om du kan göra något åt skälet till att du inte fick jobbet. Om något är lätt fixat – skicka ett mail till kunden och berätta att du kommer vara bättre rustad nästa gång och att du ser fram emot ett samtal från dem igen.
7. Slå in en kil där dina konkurrenter inte gjort det. När det är möjligt, så sikta in dig på områden som dina konkurrenter har struntat i eller glömt bort. Det är lättare att göra det än att försöka mota bort en välkänd produkt och vänta på att kunderna ska ändra sig, även om det du säljer är bättre.
8. Se till så att kunderna behåller ditt visitkort. Tryck viktig information på baksidan av det, kanske viktiga telefonnummer, speciella datum eller något annat som gäller för din bransch.
9. Skriv meddelanden i branschforum. Om du vill skapa en position som ledare och expert i branschen är det smart att ge andra människor tips i olika forum. Observera att det handlar om att ge tips och inte att marknadsföra dig eller dina produkter/tjänster. Folk kommer att hitta dig ändå. Du förlorar trovärdigheten direkt om du börjar sälja dig själv i ett forum.
10. Lär dig att se vilka affärer som det inte är värt att jaga efter. Du har erfarenhet av din bransch och din magkänsla säger dig säkert vilka kunder som kommer att köpa och vilka som inte kommer att göra det. Om du inte har den sortens erfarenhet idag, så börja föra lite statistik över de förfrågningar du får och vad som är gemensamt för dem som ledde vidare till affärer. Det här kan vara svårt i vissa branscher. I andra är det lätt.
En viktig sak till!
Alla smarta företagare och säljare jagar konstant ny inspiration för att komma vidare. I nedanstående storsäljare som numera är en klassiker får du hela 345 smarta sätt att hitta nya kunder. Och det går fort att ta till sig innehållet och omvandla det till något praktiskt att göra. Läsarna älskar den här boken.
Läs den du också och börja hitta alla de där nya kunderna snabbare.
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.