Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

30 tips om hur du får din webbsida att bli din bästa säljare


Din hemsida behöver minst 30 saker för att göra sitt jobb 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan och 365 dagar om året.

1. Ett syfte.
Vilket är syftet med din hemsida? Är det att identifiera möjliga kunder? Är det att sälja direkt eller är det att informera? Vilket syfte du än har måste du skapa vägarna för att nå det syftet. Att sidan har ett tydligt syfte är ännu viktigare för besökaren. Besökaren måste omedelbart förstå vad din sida handlar om, vad de kommer att få ta del av om de stannar kvar. Tänk på vilket problem du kan lösa för dina besökare.


2. Ett användbart innehåll.
När någon besöker din hemsida så letar han/hon efter något specifikt. Alla som besöker en sida letar efter något de har saknat, något de vill veta mer om. Och de vill ha det nu! De vill inte ha det med posten om två dagar, inte ens om en kvart. NU! Om du inte kan tillfredsställa den önskningen så surfar besökaren vidare till någon som kan det. Och det räcker inte att du har det, det ska kännas att det är nytt och fräscht, inte att det är gammal skåpmat som inte gäller längre. Om du säljer samma saker som alla andra måste du därför krydda ditt erbjudande med något besökaren inte får någon annanstans. Tipset här är att använda en annan vinkel. Besökaren har ett problem och är i behov av en lösning. Besökaren har frågor och har behov av svar. Hur kan ditt innehåll uppfylla de behoven?


3. Trovärdighet.
Om besökarna känner att de inte riktigt vet om de kan lita på dig och ditt erbjudande, så lämnar de dig direkt. Lova inte saker du inte kan hålla. Skryt inte om dig själv. Prata inte om dig, prata om besökaren. Se till så att antalet "du" och "dina" är större än antalet "vi" och "våra". Berätta om fördelar men dela också med dig av fakta och använd gärna kundreferenser. Se till så att den bild du ger av dig själv och ditt företag är samma bild de skulle få om de träffade dig offline.


4. Samla adresser från besökarna.
Ge besökaren en anledning att redan på förstasidan ge dig sin mailadress. Erbjud en gratis prenumeration på ert nyhetsbrev, starta en lista där kunderna kan få erbjudanden när ni har extrapriser. Ge bort gratisprover, ha en tävling, vad som helst, men se till att få deras adresser för framtida bruk.


5. Begränsa antalet val för besökaren.
Varenda länk, bild eller knapp måste utvärderas av dig. Behöver du dem verkligen? Finns de bara där för att fylla upp utrymmet? Ju färre val besökarna har desto lättare är det att fatta beslut om vad de vill titta på. Ju fler val de har desto mindre är chansen att de gör val över huvud taget. Om du säljer en produkt, visa vägen fram till köpet på ett enkelt sätt. Gör valen enkla genom att se till att produkten går att beställa med en knapptryckning för den som redan bestämt sig. För den som är mer intresserad ska vägen till köpet leda genom rik information. Du ska visa vägen fram till kassan eller till de olika sätten att kontakta ditt företag.


6. Gör det enkelt att navigera.
Låt dina besökare få en trevlig tur rakt fram till den information de är där för att få. Ta bort alla kringelikrokvägar. Trötta inte ut besökaren.


7. Ge besökaren ett unikt erbjudande.
Vad du än erbjuder måste det se annorlunda ut. Om du lever i en konkurrensbransch där alla produkter liknar varandra exakt så är det ditt jobb att identifiera dina konkurrensfördelar och hålla fram dem i all marknadsföring. Har du inga fördelar just nu så kan du skapa dem genom att förbättra produkter eller service eller båda.


8. En sida som laddar snabbt.
Tänk dig en trött och sliten säljare i sjabbiga kläder som kommer in på ett möte med dig, kraftigt försenad och lägger en fis innan han sätter sig. Det företaget vill du inte ha med att göra. Konstigt nog så är det precis det intrycket många webbsidor ger. De kan vara designade av de allra bästa (=dyraste) designers som finns men det spelar ingen roll. Jag börjar misstänka att de flesta webbdesigners inte använder nätet själva utan är mer intresserade av att hamna på olika listor över läcker webbdesign. Den som använder nätet ofta vet att man inte orkar vänta. Ta fram ett tidtagarur och ta tid på hur många sekunder det går innan din startsida är uppe. Är det mindre än 10 sekunder så är det okej.


9. Var noga med stavning och utseende.
Hur mycket förtroende får du för ägaren till en sida som är full av felstavningar och har rutor med reklam som poppar upp överallt? Jag blir bara störd och uttråkad.

Tänk på det här för att få en förtroendefull sida:
· Skapa en enkel layout som speglar ditt företag och är lätt för ögonen att ta till sig och för hjärnan att bli tilltalad av.
· Se till så att sidan laddar snabbt genom att undvika för mycket grafiska bilder.
· Se till så att innehållet är rätt stavat.
· Gör meningar och stycken lättöverskådliga genom att korta ner dem.
· Behåll fokus på besökarens nytta av din sida. Hur möter sidan besökarens behov?
· Håll utseendet konsekvent genom att välja EN bakgrundsfärg, håll dig till den, placera navigeringsknapparna på samma ställe på sidorna och ha ett liknande utseende på alla sidor.


10. Få besökaren att agera nu.
Om du har erbjudanden på sidan - ge besökaren en känsla av att det är bråttom att agera. Du vill att de ska handla nu, eller hur? Om de lämnar din sida så är det inte säkert att de kommer tillbaka. Det du måste skapa är en känsla av att om besökaren inte agerar nu så kommer han att missa något viktigt. Du kan göra på olika sätt. Det vanligaste är att göra ett erbjudande som är tidsbegränsat. Du kan också göra antalet varor begränsat eller slänga in bonusar i köpet. I vilket fall som helst, ge det bästa erbjudande du har råd med.


11. Använd bara svart text.
Undantaget är länkar och nyckelord som du kan vilja lyfta fram särskilt. För många färger gör det inte bara svårt att läsa texten, det ser dessutom amatörmässigt ut.


12. Välj bakgrund noga.
Gasa inte iväg och experimentera för mycket. Din bakgrund ska reflektera ditt företag och om det inte är en cirkus så är mitt råd att ta det lugnt. Det kanske ser läckert ut i din dator men tänk på andras datorer, där ser det kanske inte likadant ut eftersom de kan ha en annan browser eller helt enkelt en gammal dator som inte kan visa färgerna som du tänkt. Var särskilt försiktig med att använda ljusa bakgrunder i kombination med färgglad text. Det generella rådet är att använda skarpa kontraster mellan bakgrund och text.


13. Använd rubriker mellan alla stycken.
Kom ihåg att rubriker är det som gör att tidningsartiklar blir lästa.


14. Länkar.
Dina länkar kan bidra till att din sida får ett starkare innehåll. De kan dessvärre också dra bort besökaren från din sida. Lägg in länkar med förnuft.


15. Sätt rubriker på knapparna.
Dina knappar är egentligen rubriker som ska intressera besökarna för att gå vidare. Vad kan du göra för rubriker som gör att besökarna inte kan låta bli att klicka på knapparna? Använd dig av statusfältet för att förstärka vad som finns bakom knapparna.


16. Låt besökarna veta vem du är.
Lägg gärna in bilder på dig själv och på kontoret. Om du har en trevlig fasad med en snygg skylt, lägg in en bild så besökare ser att ni också finns "på riktigt". Att inte ha en personlig touch på hemsidan är ett stort misstag. Att inte ha kontaktuppgifter på sidan är ett ännu större misstag. Det är som att komma in i en butik och expediten ligger gömd bakom disken och bara håller upp handen med varan i. Gör inte det misstaget. Ha åtminstone ett namn som man kan kontakta istället för en info-adress.


17. Ta bort ordet "snart".
Skriv aldrig om alla häftiga saker som "snart" kommer på sidan. Det du har på sidan är det du har och inget mer.


18. Undvik sminkade lik.
Glöm inte sidan när den är ute. Uppdatera den så ofta du kan. Låt den inte bli ett "sminkat lik". Ta hellre bort det som är gammalt och låt det utrymmet bli tomt än att låta det stå kvar. Sidans skötsel är lika viktig som något annat i ditt företag.


19. Utse en sidansvarig.
Se till så att någon på ditt företag är ansvarig för hemsidan och informationen där och låt det bli en viktig del av den personens arbete att se till att sidan hålls aktuell. Avsätt konkret tid till att ta hand om din hemsida. När du gjort den klar vet du ungefär hur lång tid det tar och när du uppdaterat den så vet du hur lång tid det tar.


20. Uppmuntra besökarna att vara med.
Låt besökarna bidra med innehåll till hemsidan. Det gör den levande. Se till så att besökarna också kan lämna feedback på sidan på ett sätt som gör det intressant för dem att göra det. "Alla som kommer med idéer till hur den här sidan ska bli bättre får en present om vi använder idén". Om du har en idé som vi använder, så får du en present av oss, skriv till:
stefan.ekberg@redaktionen.se.


21. Ta bort störande moment.
Undvik generellt allt som blinkar, snurrar, brinner och far runt och poppar upp. Känner du att det ändå behövs, för att understryka något, skapa detta med försiktighet så att det inte upplevs störande.


22. Håll dina löften.
Innan du börjar lova saker på sidan så måste du se till så att du kan hålla vad du lovar, att det finns rutiner för att hålla löften.


23. Ge svar på vanliga frågor.

Ha exempelvis en FAQ som svarar på vanliga frågor om produkten. Om det är för komplicerat att beskriva produkten på din sida på ett bra sätt så finns det säkert information på andra ställen på nätet som du kan länka till.


24. Lås inte fast besökaren.
Undvik att skapa fönster som poppar upp, genvägar eller registreringar med automatik. Detta är mycket irriterande och kan sluta att man helt enkelt är tvungen att koppla ned sig för att komma ur. Jag själv går aldrig in på webbsidan igen även om den var intressant. Respektera besökaren och gör det lätt att checka ut.


25. Betalningar.
Erbjud alla tänkbara varianter att betala (dem du klarar av att administrera). Kreditkort, checkar, postförskott, delbetalningar osv.


26. Leverera i TID.
Inse att dina onlinerutiner är lika viktiga att ha kontroll på som dina rutiner offline.


27. Ge alternativ.
Ge alternativ till att beställa över nätet. Många känner sig osäkra på att beställa via orderformulär på nätet och vill hellre ringa. Ditt telefonnummer måste finnas på beställningssidan. Bjud också in besökarna att skriva till dig för att beställa.


28. Granska innehållet.
Håll ditt syfte med sidan i fokus i allt du gör med den. Kom ihåg varför du gjort sidan (punkt 1). Bli inte överförtjust över alla saker du kan slänga in bara för att det är möjligt. Låt allt nytt gå igenom samma hårda granskning som det material som kvalat in på sidan (punkt 5).


29. Kontrollera funktionerna.
Se till så att allt fungerar på sidan. Laddar bilderna? Fungerar länkarna - kolla allt ibland.


30. Nya mål.
Se alltid din sida som något som ska förbättras, den blir aldrig klar, den blir aldrig tillräckligt bra.

Kommentar: Tycker du att det låter krävande och jobbigt? Det är det faktiskt inte. Vi är helt säkra på att du kan få din sajt att bli kundernas bästa vän och riktigt lönsam på samma gång.

Google❤️ Dig - en bok för dig utan förkunskaper i att synas hos sökmotorerna

Här får du hemligheterna med att få Google att ranka din hemsida högre – en konkret bok som inte kräver några förkunskaper alls.

"Jag gjorde som du sa i boken: Stängde in mig på ett hotellrum i två dagar och gjorde en handlingsplan enligt boken. När jag kom tillbaka till jobbet tog jag kopior och sa: Det här ska vi göra. Vi ser redan resultatet. Tack!"
Bernt Johansson, Solna

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu i vår egen bokhandel.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se