Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Varför ska jag handla i din butik?


Tycker du att rubriken är provocerande? Bra.

Kan du i så fall i en mening svara på frågan varför jag ska handla i din butik och inte i den över gatan? De flesta butiker jag pratat med kan inte ge ett rakt svar på den frågan.


Om du kan göra det gratulerar jag dig. Då är du en av dem som insett att de gamla luddiga fraserna om "kunden i centrum" och sånt bara är just luddiga fraser som inte betyder något för dina kunder. Det handlar istället om att på ett tydligt sätt visa kunderna varför de ska handla av dig. Du måste börja tänka annorlunda i din marknadsföring om du vill få ett tydligt försprång.

Söndagens annonsblad är nog bra för att kunderna ska få en vägledning för veckans inköp men vad gör du för att kunderna ska knytas känslomässigt till dig? Vad gör du för att ge dem så bra service att de inte har något annat val än att handla i din butik? Har du givit kunderna ett enkelt sätt att tala om vad de tycker om din butik till exempel? Det är inte säkert att de kommer att svara särskilt ofta men det viktiga är att du visar att du är mottaglig för vad de har att säga när de har något att säga.

Tar du reda på om de saknar något i sortimentet eller litar du på att de ska säga till (det kommer de inte att göra)? Har du en lista på vad du kan skaffa åt kunderna utanför standardsortimentet? Har du en skylt där det står "Vi växlar gärna till parkeringspengar".

Kort sagt: Gör du saker som sticker ut och får folk att inse att du bryr dig om dem, inte bara just när de sträcker över pengarna.

Om en person köper ett visst märke av en viss produkt, ser du till att de har lätt att få information av dig när nästa produkt av det märket kommer på marknaden. Varför har till exempel inte den stereobutik jag handlade av sist tagit mina adressuppgifter och kommit tillbaka till mig med erbjudanden om kompletterande produkter av samma märke? Jag förstår inte det här. Förstår du?

Det jag förstår är att om du kan göra din butik till en bra plats i kundernas medvetande så kommer du också att se vinsterna stiga.

P.S. Ett konkret tips till alla detaljister. I Sverige flyttar årligen 1 850 000 personer. Varför inte hålla en bevakning på folkbokföringen och se vilka som ska flytta in till ditt kundområde, packa en påse med något från din butik och ring på dörren och hälsa dem välkomna. Det är ytterst troligt att det blir din butik de kommer välja för att göra sina inköp i framtiden D.S.

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se