Här är tio tips för dig som vill få den nya kunden på din sida:
1. Se er som jämlika
Låt dig aldrig hamna i en underordnad sits mot kunden. Det är därför du inte ska komma till kunden med din snitsiga Powerpointpresentation. Istället ska du komma med attityden att ni två tillsammans ska utforska möjligheten till en professionell relation där båda parter kan acceptera den eller förkasta den. Skönt va! Jag har alltid gjort så här för att det ligger i min personlighet att inte ens tänka tanken att vi ska göra annat än att hjälpa varandra, inte kränga på folk saker de inte vill ha. Om de inte behöver det jag kan erbjuda så är det inte ens kul att sälja det.
2. Ha tålamod
Så fort det blir tyst så ska du inte börja pladdra om ”era lösningar”. Du är inte där för att sälja – du är där för att utveckla en relation. Det kan ta flera möten att göra det.
3. Våga fråga
Utmana kunden genom att ställa frågor som gör att han/hon börjar prata om sig själv eller i alla fall om företaget. Visa intresse för kunden och företaget.
4. Gör din hemläxa
Lär dig kundens historik, lär dig om konkurrenterna och om deras marknad. De kommer att bli imponerade av dig och börja lyssna på annat som du har att säga.
5. Stå emot ibland
Välj några situationer där du inte håller med kunden. Erbjud alternativa synsätt. Relationer är baserade på ärlighet och öppenhet. Jag menar inte att du ska säga emot som en treåring, men stå för det du faktiskt är bra på.
6. Var konkret
Erbjud ett direkt värde genom att demonstrera några tekniker som kan vara användbara för kunden. Lulla inte runt i teorier. Och gör inte misstaget att snacka budget. Det händer mig hela tiden när man pratar men reklamfolk. Det enda de pratar om är "Vilken budget har du?" Prata om vad du kan göra så pratar vi pengar senare.
7. Ta din kund i din famn
Prata om ”oss” och ”vi” och koncentrera ert samtal runt hur ni två gör något ihop, inte vad ”du” kan göra för ”dem”. Uppmuntra kunden att tänka sig er två jobba tillsammans så att han/hon ser det framför sig.
8. Prata bara om målet
Fokusera på resultatet istället för att prata om vilken vägen är dit (det kommer senare).
9. Håll och upprätthåll en professionell framtoning
Klä dig snyggt, även i informella situationer. Lite dyrare vardagliga kläder brukar vara ett kännetecken på framgångsrika människor. Det är lite av hemligheten. Den som vet, den vet.
10. Ta initiativet
Fråga om och föreslå nästa steg. På det sättet beter du dig som en person som är van vid att umgås jämlikt på en högre nivå. Självförtroendet kommer att märkas och göra kunden trygg.
Extratips
Jag brukar säga till mina barn att de ska ”bete sig som om” varje gång de blir osäkra i en situation. Om de är nervösa när de ska redovisa i skolan – bete dig som om du vore säker så blir du säker. Det kräver övning men ger alltid bra resultat. Testa själv. Om du är på fest – bete dig som om du vore värden/värdinnan.
Gasa på nu.
SUPERERBJUDANDE JUST NU!
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Stjärnsäljaren här:
Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.
Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.
Läs ett brev och se om det passar dig.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.