Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Så får du fler besökare att bli kunder





Tänk dig - I just exakt denna stund kommer det in en besökare på din sajt. Hon har alltså hittat fram till den viktigaste sajten på hela internet

Om du kunde sitta bakom den där besökaren skulle du hålla andan och följa besöket...Vänta, nu händer det något... Hon vevar lite rastlöst med muspekaren över skärmen....letar och du sitter och klappar takten... och.....nej!....vad är det som händer. Pekaren går nu snabbt upp till bakåtknappen och klick....hon är borta...Katastrof!

90% av alla som besöker en sajt stannar under kortare tid än en minut

Det coola är att du vet det här. De flesta vet inte det. De tror att alla som kommer till sajten parkerar där och tar till sig allt som finns. De bryr sig inte om att flirta med besökarens intresse.

- Vi har 3 000 unika besökare i veckan!

Har du hört det stolta uttalandet förut?

Faktum är att bland de där 3 000 besökarna kanske det bara var 50 som orkade ta några steg till.

Och det jäkliga är att bland de där 3 000 besökarna kanske det fanns 2456 som hade blvit kunder om bara din sajt tagit tag i deras intresse och rastlöshet tillräckligt snabbt. Nu stack de istället. Ja, det är läskigt

Grejen är att det är nu det gäller. Just nu är en besökare inne på din sajt och letar efter ett skäl att stanna kvar. Ger du besökaren bra skäl till det? Gör du honom/henne trygg? Vi ska se...


Här kommer åtta tips som hjälper dig få fler av besökarna att bli kunder


Kundens första möte med din sajt:

1. Var relevant. När en besökare kommer till din sajt så har han/hon en plan. Han/hon är ute efter något speciellt. Utgå från att besökaren hjärna är låst till ett enda syfte. Ditt jobb är att blixtsnabbt visa att han/hon har kommit rätt, så han/hon inte sticker direkt. Hela sajten ska ropa: DU har kommit rätt

2. Gör all information så det går snabbt att ta den till sig - punktlistor med fördelar är bra att börja med. Led vidare till mer fördjupning men börja inte med det. Snabbhet i presentationen är nyckeln i början av alla nätrelationer. Ditt jobb är att snabbt rycka tag i intresset. Hur snabbt? Enormt/super/blixt/jättesnabbt.


Köpsituationen/Kontakt:

3. Tryck på lite. Även om den som kommer är ute efter att köpa det du har, så måste du berätta varför de ska köpa och varför de ska göra det nu direkt. Alla (både du och jag) har ett motstånd mot att ta det sista klivet över till en aktiv handling och du som säljer bra saker hjälper faktiskt kunderna att få sina behov tillfredsställda när du hjälper dem att ta köpbeslutet. Var inte blyg, men var smakfull i din strävan att hjälpa kunden bli bättre med det du kan göra för dem. Företag som visar varför det är bra för kunderna att köpa nu är bra för kunderna.

4. Ta bort alla risker. Genom att göra det visar du att du har förtroende för det du säljer. Du kan ge generösa returrätter, garantier och gratisprover. Allt du kan göra för att kunderna ska känna sig trygga med att bli kund hos dig hjälper dig att sälja mer. Jag tycker att alla anständiga företag ska kunna lova kunderna samma som man lovar sina bästa vänner (ett företags kunder är faktiskt företagets bästa vänner).

5. Säljer du saker så är det alltid bra med erbjudanden, rabatter men det räcker inte. Du måste också tala om när kunden kan förvänta sig leveransen, hur de betalar för den och vad som händer om de inte blir nöjda - hur lätt det är att ändra sig och skicka tillbaka. Helt enkelt visa att du inte har ett struligt företag.

6. Ok, nu sitter kunden där där med fingret på beställningsknappen. Nu kommer rädslan över att göra fel och plötsligt undrar kunden vad ni är för typer egentligen? Finns det bilder på er? Finns det kontaktuppgifter? Finns allt det där som visar att ni finns på riktigt? Ljusskygga individer visar sig sällan på bild. Skumma företag kan man inte kontakta per telefon.


Särskilt för dig som vill att besökare ska kontakta dig:

7. Kräver du för mycket information om kunderna? Där sitter din stackars framtida kund och undrar varför du ska hans hemadress - han vill ju bara att du ska kontakta honom via e-post för att veta vad du kan göra för honom. Han skiter i din lust att bygga adressregister för att skicka kataloger. Be bara om det du måste ha för att ge kunden det han vill ha.

8. Om du vill att besökaren ska fråga dig något via e-post - berätta hur lång tid det kommer att ta att få svar. Det dräller av kontaktformulär där ute och besökare har ingen lust att fylla i dem om de inte vet att det finns en rimlig chans att få snabbt svar. Och snälla, skippa info-adressen. Låt besökaren känna att hans nedknackade fråga kommer att hamna hos en riktig person. Företag som använder riktiga adresser får fler förfrågningar

Var snäll
Ja, det är ett pussel och det innehåller såklart några hundra bitar till för att verkligen få besökarna på din sida. Den som startar en sajt kämpar i motvind från början eftersom kunderna inte står framför dig på riktigt. Det är därför det är så viktigt att riva ner de vanligaste kommunikationsbarriärerna på din sajt. Var snäll, var personlig. Ge av dig själv och lek inte internet. Teknik är bra men bara om besökarna har nytta av den.

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.






Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se