Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Kan jag hjälpa till? – om att möta kunden i butiken på rätt sätt


Låt mig presentera – världens tröttaste fras: ”Kan jag hjälpa till”. Det man ser framför sig är Thor Modén som bodknodd med mössan i handen i en film från trettiotalet. Och den är inte bara trött, du vet också exakt vilket svar du kommer att få i 95 % av fallen: ”Nej, tack jag tittar bara.” Det var ju en rätt meningslös start på er kontakt.

Var tog det gamla hederliga ordet ”hej” vägen? Det är ett perfekt ord. Det visar att du är en trevlig person som önskar kunden välkommen in. Det visar att du inte tänker kasta dig på kunden och sälja saker till honom som han inte vill ha.

Om du frågar en kund när han/hon kommer in i butiken om du kan hjälpa till är det som att fråga varför de har kommit dit. Det är som om du skulle att fråga gästerna som ringer på din dörr vad de vill ha att dricka innan de ens kommit innanför dörren,

Skälet till att du inte ska fråga om du kan hjälpa till är att du redan vet vad de flesta kunder kommer att säga: ”Nej tack jag tittar bara.” Och det är exakt vad de måste få chansen att göra. De måste få möjligheten att få en överblick innan de vill ha hjälp. Ditt jobb är att vara alert. Du ser snart om kunden behöver hjälp. Kunden står och ser fundersam ut. Det är nu du närmar dig. Ska du lyckas få kontakt på ett bra sätt eller inte. Det viktiga för dig att veta är vad kunden vill ha ut av en första kontakt med dig. Det är oftast sex saker:

• Att du hälsar och är trevlig (leenden är trevliga).
• Att du känns som att du är kompetent och att du verkar gilla ditt jobb.
• Att du är intresserad av honom/henne.
• Att du får kunden att känna sig väl till mods.
• Att du har en attityd som signalerar ”inga problem”.
• Att du är känslig för situationen. Försök känna efter om kunden vill titta själv eller ha hjälp direkt.

Vad gör du själv när säljarna struntar i dig?
Varje dag blir du ignorerad som kund. Och när du väl får hjälp så kanske säljaren inte ens vet något om det de ska sälja. De behandlar dig som om du vore en oförutsedd händelse som de helst inte vill ägna sig åt men av något skäl som de inte tycks förstå ändå måste göra trots att de var mitt i ett helkul samtal med jobbarkompisarna bakom disken.

Den här listan kan du klippa ut och sträcka över till dem innan du går därifrån:
1. Hälsa alltid på kunderna när de kommer in i butiken.
2. Le.
3. När en kund frågar efter något, gå med dem till hyllan där det finns. Peka inte bara.
4. Se till så att du kan din sak så att du kan hjälpa kunderna att lösa problem. Om du inte kan ge kunderna underlag för ett vettigt köpbeslut så har de ingen nytt av dig.
5. Gör det lätt att köpa.
6. Om en kund vill lämna tillbaka något – ta emot det utan snack.
7. Reparera eller ersätt trasiga saker snabbt.
8. Se till så att varje kund har en bra shoppingupplevelse.
9. Tacka kunderna för att de handlar och önska dem välkommen åter.
10. Och allt det här gör du för att du är ett proffs med en hälsosam syn på ditt ego.

För att klara av att leverera det här måste varje butik göra två saker:

1. Anställa trevliga människor med ansvarskänsla – och göra sig av med de andra.
2. Utbilda och motivera dem.

Lätt som en plätt? Jag tycker det.

En viktig sak till!
I den numera klassiska boken ”1000 tips om att sälja mer i din butik” får du mängder av konkreta och snabba tips för butiksförsäljningen.
Den passar också dig som vill starta en egen butik. Den perfekta boken om marknadsföring i butik i en tid där butiker aldrig varit så hotade av konkurrens från alla håll.

Blomstra och frodas med alla smarta idéer från den här boken❤️

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).



Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se