Starta eget nummer 22
Vill du ha hjälp med att skriva och vässa din offert så att kunderna gillar dig mer? Här får du tips om hur du gör offerten säljande. Ställ dig de här tio frågorna:
1. Vilket problem vill din kund lösa?
Innan du börjar skriva offerten ska du ha svaren på tre frågor:
a) Vad är det för slags problem din kund vill lösa?
b) Vilka frågor har de ställt till dig när de bad om offerten?
c) Har du lyssnat ordentligt?
Se till att ha på fötterna när det gäller de här frågorna. Om du kan visa att du har förstått problemet och att du faktiskt svarar på exakt de frågor kunden ställt när de begärde offerten, då är halva slaget vunnet. Många offerter är extremt självcentrerade, precis som många säljbrev är det. Ditt jobb är att visa tydligt att du har förstått kundens problem och situation.
2. Pratar du med käcka Britta eller sura Berra? (Förlåt Bertil;)
Ställ dig två frågor:
3. Bevisa att du är rätt man/kvinna.
Vilka bevis har du med i offerten för att just ditt företag kommer att klara av jobbet? Ta alltid med några väl valda exempel och referenser.
4. Varför vill kunden ha din produkt?
Vad är det kunden försöker åstadkomma för sina kunder? Vad skulle vara bra om du tog med i offerten som gjorde att din kunds kund skulle gilla din kund ännu mer. Fråga så mycket som möjligt om vad de gör och vad de vill åstadkomma. Det kan dyka upp saker som passar att prata om i offerten som hjälper din kund att nå sina mål snabbare.
5. Trassla inte in dig i fackutryck.
Vad vet kunden om ditt ämnesområde? Beskriv innehållet i offerten med ett språk som passar mottagaren. Förklara ord och begrepp och gör det lätt för kunden att se vad din offert innehåller. Vi blir ofta hemmablinda och svänger oss internt med uttryck som kunder kanske inte förstår. Prata inte om" integrerade kommunikationslösningar" om du menar en telefonväxel. Öppna alltid offerten för mer frågor. Visa att du finns tillgänlig för att diskutera innehållet.
6. Vad kan du lära kunden?
Vad mer vill kunden veta om ditt ämnesområde? Finns det saker som kunden kan ha nytta av att veta mer?
De kanske är helt säkra på att produkt A är den bästa för dem men det beror på att de inte känner till produkt B. Berätta om produkt B också om du tror att den passar kunden bättre.
7. Berätta det viktiga.
Vad är viktigt att kunden känner till? Visa tydligt vilka speciella förutsättningar som gäller för offerten eller produkten. Finns det regler i lagen som innebär begränsningar som kunderna bör känna till. Om branschen vanligtvis mörkar saker, dra fram dem i ljuset. Det finns andra viktiga saker också, till exempel den utökade service du erbjuder kunden gratis för att få jobbet.
8. Sluta glänsa.
Vad är inte viktigt att din kund känner till? Det kanske inte är viktigt att kunden vet att din telefonväxel har 38 000 multipelknoteringar (vad det nu kan vara). Det är heller inte viktigt för kunden att veta att ni gör det här med en enorm ansträngning trots att ni vanligtvis inte levererar sånt här.
Era umbäranden är inte intressanta för kunden. Att ni anser att ni är bäst i branschen är inte heller viktigt för kunden att veta.
9. Hjälp kunden att sortera bort dina konkurrenter
Vad kan du säga indirekt om en konkurrents produkter som ställer dig i bättre dager än konkurrenten? Om du misstänker att din konkurrent (som alltid levererar billigare och med sämre kvalitet) är med i spelet, vidta åtgärder. Berätta i offerten att ni kunde ha offererat produkten i kvaliteten C men väljer att inte göra det eftersom den har sämre hållbarhet. Det kan göra att din kund väljer bort din konkurrents produkt med kvaliteten C. Fundera alltid över nya sätt att visa att det blir lättare för din kund att välja ditt företag än någon annans.
10. Klä din offert för fest!
Skicka din offert prydligt utskriven, stavningskontrollerad, enkel att förstå i en egen mapp med en liten påse godis fasthäftad i den (Tror du inte att det ger resultat, jag vet att det gör det). Visa kunden att du kommer att göra det här jobbet med ett leende. Visa att du är glad över att du har blivit tillfrågad. Visa med din offerts paketering hur bra kvalitet din kund kommer att få om de beställer av dig.
SUPERERBJUDANDE JUST NU!
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:
Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på
I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.
Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.
Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.