I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ordlista - Sökmotor

En sökmotor är ett hjälpmedel för surfare att hitta det de söker bland alla sidor på Internet. Sökmotorer gillar s.k. nyckelord och sorterar sidor med hjälp av dem (bland annat). Om du skriver nyckelordet ”Volvo” i ett sökfält kommer sökmotorn att söka igenom sitt index efter alla sidor som innehåller ordet ”Volvo” och presentera en träfflista med de sidor som innehåller ordet Volvo. Som nummer 1 på listan kommer den sida som sökmotorn anser vara mest relevanta för ordet ”Volvo”.

Hur går det till?
En sökmotor indexerar (lagrar) information om sidor på nätet med hjälp av ett program som kallas för spindel. Spindeln åker runt på internet och letar efter nya sidor att ha med i sitt enorma register. När spindeln kommer till en ny sida letar den sig fram, läser texten, följer alla länkar och lagrar informationen den hittar där i sin databas. Spindeln värderar också din sida efter olika kriterier, algoritmer, och avgör efter dem hur högt din sida ska rankas beroende på hur väl den fyller kraven som sökmotorn satt upp för att en sida ska få finnas med. ENKELT!

Googles krav är hemliga
Sökmotorernas krav på webbsidor är hemliga eftersom alldeles för smarta marknadsförare annars kan ta chansen att tricksa med sina sidor för att hamna högst upp för nyckelord som är populära att söka på men inte relevanta för en sida.
Kraven är dessutom olika för olika sökmotorer. En del sökmotorer tar stor hänsyn till nyckelorden medan andra tittar mer på innehållet på din sida – oftast är det dock en helhet som utvärderas. En vanlig teknik är att indexeringen sker procentuellt, vilket innebär att man räknar hur många gånger ordet som någon sökt på finns med i textmassan på sidan. Ju fler gånger desto högre placering hos sökmotorn. Men det är inte hela sanningen. De flesta sökmotorer har ett helt gäng kriterier som ska uppfyllas för att din sida ska ligga bra till.

Skillnaden mellan kataloger och sökmotorer
Det är lite slarvigt att kalla alla söktjänster på nätet för sökmotorer om man ska vara petig. Det finns sökmotorer som aktivt letar efter sidor att indexera och det finns kataloger dit du kan anmäla din sida till och där människor granskar den och sedan avgör om den är värd att få vara med eller inte. Det är till den sistnämnda kategorin som det är extra viktigt att ha ett innehåll som tillför informationsvärde (eftersom information är det den ensamme surfaren oftast är ute efter). En del register är gratis att registrera sig till, andra kostar pengar som du inte kan kräva tillbaka även om du inte kommer med.

Hemligheten med vad sökmotorerna vill ha
Om en sökmotors arbete är att presentera relevanta svar till den som den som söker efter något så betyder det till exempel att den som söker efter ”lärarvikarier” inte ska hamna på en sida som säljer kontorsmaterial. Hela affärsidén med en sökmotor faller om den inte kan leverera relevanta träffar. Det är därför de är så stränga med sina regler – de gör som du skulle göra – bevakar så att ingen förstör deras affärsidé. Det är därför de slänger ut sidor som fuskar med koderna och sidor som bara är till för att dra trafik med hjälp av olika tvivelaktiga tekniker. Det är också därför de ändrar sina krav och förfinar tekniken hela tiden. De vill vara säkra på att ligga ett steg före alla som försöker mixtra med sidorna. Det härliga för oss som vill hamna högt hos sökmotorerna är att de flesta fuskmetoderna upptäcks snabbt och klantarna skickas ut i kylan medan vi andra ligger kvar på toppen och kan sova lugnt på nätterna.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


<< Tillbaka till ordlistan