I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ordlista - Nyckelordsvikt

Nyckelordsvikt är ett sätt för sökmotorer att räkna ut hur relevant en viss sida är för ett visst angivet nyckelord.
Lite internethistoria:

Här är en text jag skrev för några år sedan som bevisar hur långt sökmotorerna kommit idag.

Generellt, men bara generellt kan man säga att ju oftare ditt nyckelord förekommer på en sida desto mer relevant kommer en sökmotor att betrakta din sida för det nyckelordet. Det finns alltid en risk att du ligger över gränsen för vad sökmotorn accepterar och då betraktar sökmotorn din sida som en fusksida som bara är gjord för att dra trafik. Resultatet kan bli att du kastas ut från den sökmotorn. Säg att du säljer ”guldsmycken” och har med ordet i nyckelordstaggen men så finns det inte med någonstans eller bara någon enstaka gång på din webbsida. Sökmotorn kommer då betrakta din sida som mindre relevant om någon söker på ordet ”guldsmycken”.

Varje sökmotor tycker om att se speciella nyckelordsvikter och lägger mer relevans till sidor som använder en speciell nyckelordsvikt. I en del sökmotorer är det bra att hålla det totala antalet ord lågt och öka vikten på nyckelordsfraserna. Andra motorer gillar mycket text och vill att du ska öka repetitionen av dina nyckelord inom den texten. Men vad ska du göra när det är så olika? Skapa balans är receptet. Om din sida har 100 ord och ditt nyckelord finns med 10 gånger så får det vikten 10 %. Ditt nyckelord ska ha en vikt kring 2-5 % för att passa de flesta sökmotorer.


Inget av det här stämmer idag. Det som gäller idag är helt andra saker. Läs mer om det här

<< Tillbaka till ordlistan